Ik kreeg de Dyson van mijn opa omdat ik op mijzelf ging wonen en hij huishoudelijke hulp kreeg met een 'fatsoenlijke stofzuiger'. Maar wat een terrording. Geen idee welke versie het is, en hij is natuurlijk ook wel iets ouder...
Maar in zuigkracht is een steelstofzuiger wel echt minder. Toen ik nog in een studiocomplex met gemeenschappelijke stofzuigers woonde, leende ik die soms als ik écht goed schoon moest maken. Nu heb ik alleen m'n steelstofzuiger (heb ook geen groot huis waar ik een grotere op kan slaan, die zou alleen maar in de weg staan) maar ik ga nu eerst met een Swiffer door het huis om vervolgens met de Dyson de restjes in 10x op te zuigen.
Ik vind het vooral een nadeel. Je kan niet langer dan een half uur zuigen (afhankelijk van model, natuurlijk, in de turbo stand is de mijne met 1,5 minuut leeg). De zuigkracht valt tegen. En je moet hem ook heel vaak leeggooien tussendoor omdat de opslagcapaciteit van zo'n ding vrij nihil is. Weet niet of je huisdieren hebt of wilt, maar ik zou dan echt geen steelstofzuiger kiezen. Als je hem maar op 1 verdieping of in 1 kamer wil gebruiken, dan kan het handig zijn voor tussendoor, maar verder... ik zou er geen meer kopen in ieder geval.
Hebben ze op Tweakers geen test van steelstofzuigers? Dat is redelijk onafhankelijk. Of bij de Consumentenbond? Er komen constant nieuwe modellen uit, dus wellicht kun je daar goed vergelijken?
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly