•       Hallo Q.’ers,

Binnenkort vinden in Nederland weer de verkiezingen plaats.
          Nu heb ik al verschillende keren gestemd (alle mogelijke momenten), maar zojuist ben ik er – na een behoorlijk verhit gesprek – achtergekomen dat mijn vriend van plan is om niet te gaan stemmen, omdat hij van mening is dat het rechtssysteem van Nederland niet goed in elkaar zit. (Note: zeer beperkte samenvatting van zijn mening hierover.)
          Nu merk ik dat dit best veel met mij doet, aangezien ik het zo belangrijk vind. Ik zit al een uur voor me uit te staren op de bank. Mijn vriend heeft in de gaten dat het me veel doet en zoekt wel toenadering, maar ik merk dat ik hem een beetje wegdruk omdat ik het wil laten bezinken.

Hebben jullie tips/wijze raad om hiermee om te gaan? Moet ik erover in gesprek blijven gaan? Moet ik zijn mening accepteren en het laten gaan? Moet ik weet–ik–veel–wat doen?

Edit: spelling

[ bericht aangepast op 17 okt 2025 - 18:50 ]

Lastige situatie. Kun je hem niet vragen of je – als hij niet wil stemmen en sowieso niet gaat – je zijn stem mag door middel van een machtiging? Omdat jij het wel belangrijk vindt om te stemmen? Geen idee of dit advies is waar je op zit te wachten, ik denk nu puur praktisch.

Verder snap ik wel wat hij zegt, maar niet gaan stemmen gaat daarin überhaupt niets veranderen... Want de andere groep gaat wél en maakt het misschien nog kutter in Nederland, brokkelt het rechtssysteem misschien nóg meer af.

Ik zou het voor nu misschien even laten rusten, maar zeker wel in gesprek erover blijven. Communicatie is het allerbelangrijkst in elke menselijke relatie (niet alleen in een liefdesrelatie). En meningen verschillen, dat mag.

[ bericht aangepast op 17 okt 2025 - 19:54 ]

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Lastig. Ik sta er eigenlijk hetzelfde in als je vriend. Ik voel me wel verplicht om te stemmen maar ik weet gewoon écht niet meer waarop.

Every villain is a hero in his own mind.

Supermoeilijk. Maar het is zijn recht om niet te stemmen. Ik herken je gevoel wel, dat je het met toch best wel belangrijke standpunten niet eens bent. Maar besef dat je hem niet kunt veranderen en dat hij zijn eigen persoon is die zijn eigen keuzes maakt. En dat het gesprek hierover voeren alleen werkt als jullie beide niet in vechtmodus zitten, maar in een staat van verbinding.
    En daarvoor is het nodig dat jij deze gevoelens niet wegstopt. Ze mogen er zijn, maar dat is jouw proces. Het kan bijvoorbeeld helpen om een notitieboekje te pakken en daar 20 minuten ongefilterd van je af te schrijven. Daarin mag je hem met alle woorden van de wereld verrot schelden en je mag zo boos zijn als wat er bij je naar boven komt.
    Boosheid en frustratie komt vaak naar boven als jouw grens is overschreden, en dat is nu duidelijk het geval. Hetzelfde geldt voor de onmacht die je ongetwijfeld ook voelt. Dat triggert je zenuwstelsel in de vecht/vlucht-modus, en daarmee wil je dat heel graag NU oplossen. Want dat gevoel is superrot.
    Probleem is alleen dat je in deze modus niet in staat bent tot verbinding. Vandaar ook dat je vriend z’n toenaderingspogingen nu niet werken. Neem dus even die ruimte (en geef dat ook gewoon aan) en ga op een rustig moment nog eens met hem in gesprek - maar dan niet om hem te overtuigen, maar om hem te begrijpen.

Ps: ik heb momenteel een hyperfocus op de werking van het zenuwstelsel dus ik pluis dat volledig uit en merk dat ik het altijd en overal terug zie :’) Dus mijn reacties zijn soms wat klinisch en uitleggerig haha. Maar hopelijk heb je er alsnog wat aan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ringwraith schreef:
    Lastig. Ik sta er eigenlijk hetzelfde in als je vriend. Ik voel me wel verplicht om te stemmen maar ik weet gewoon écht niet meer waarop.

Zolang het een democratische partij is die zich aan de grondwet houdt zit je al vrij snel goed op dit moment x)
    Maar ik zal hier geen politiek topic van maken haha

Caverna schreef:
    (...)

Zolang het een democratische partij is die zich aan de grondwet houdt zit je al vrij snel goed op dit moment x)
    Maar ik zal hier geen politiek topic van maken haha

Ja, maar we weten ook allemaal dat de PVV gaat winnen en dat er vervolgens weer niemand wil samenwerken en de hele boel weer flopt.

Oei, lastig topic. Ik heb een vergelijking die voor mij goed uitlegt waarom ik wel zou stemmen, ook al zou ik vinden dat het hele systeem van begin tot eind al niet werkt. Maar ik weet niet of je het moet willen om je vriend te overtuigen, of dat je toe moet naar een manier om er samen mee te kunnen leven.

Je zit met elf mensen in de bus. Voor jullie houdt de weg in één keer op en staan jullie voor een afgrond. De vraag komt op wat jullie nu gaan doen: en of je dat nou een domme vraag vindt of niet; er gaat democratisch besloten worden of er doorgereden gaat worden. Vier mensen stemmen dat de buschaffeur om op de rem moet trappen. Twee mensen onthouden zich van de stemming. Vijf mensen stemmen dat ze gewoon door moeten rijden. De bus rijdt door en van de afgrond af.
    Which is to say; je onthouden omdat je het hele system sowieso ruk vindt, of het niet weet, betekent dat je de keuze laat over wat er gaat gebeuren aan andere mensen; mensen die niet per se het beste met jou of je geliefden voor hebben.

Maar wat hierboven al gezegd wordt; het is wel zijn recht om deze keuze te maken. Je kunt het laten: besluiten dat jullie relatie je meer waard is dan overeenkomende standpunten op dit punt, of besluiten dat het zo belangrijk is voor wie jij bent als mens, dat je er toch over in gesprek wil blijven gaan omdat je niet zeker weet of je wel gelukkig kan zijn in een relatie als jullie over dit punt van mening verschillen.

In ieder geval, wat Caverna zegt: laat het voor vanavond, of in ieder geval het komende uur, wel rusten. Er meteen weer met emotie in gaan, gaat niet productief zijn.

[ bericht aangepast op 17 okt 2025 - 20:19 ]

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Ringwraith schreef:
    (...)

Ja, maar we weten ook allemaal dat de PVV gaat winnen en dat er vervolgens weer niemand wil samenwerken en de hele boel weer flopt.

Liever dat het flopt, dan dat te veel mensen zich onthouden en de PVV zodoende dúsdanig veel zetels krijgt dat ze wel een coalitie weten te vormen :c

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Alhoewel ik de hopeloosheid van je vriend volledig begrijp, ben ik bang dat, zoals Leodh uitlegt, ik zelf altijd van mening ben dat stemmen zodat een partij met gevaarlijke ideeën het land niet helemaal kan verkloten beter is dan bij de pakken neer te zitten om die vernieling toe te staan. Ik ben zelf dan ook wel transgender & niet helemaal wit, dus beïnvloeden de verkiezingen mijn persoonlijke leven veel zwaarder dan voor de gemiddelde witte cishetero man die voornamelijk toe kijkt naar de eerste aantal enge veranderingen. Dit betekent niet dat je het gevecht aan hoeft te gaan met je vriend, maar ik ben het met je eens, en ik snap dat je erg hopeloos wordt van iemand anders passiviteit wat dit betreft. I hope you're okay & I'm wishing you strength <3 This kind of conflict sucks and I personally believe you're in the right. I wish I had advice but I only have moral support I fear

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Leodh schreef:
    (...)

Liever dat het flopt, dan dat te veel mensen zich onthouden en de PVV zodoende dúsdanig veel zetels krijgt dat ze wel een coalitie weten te vormen :c

Ja dat is ook weer zo natuurlijk.

Ik ben een optimist (oké niet echt maar we doen alsof) en geloof dat, ondanks dat de pvv de grootste wordt, de andere partijen groot genoeg worden om een kabinet te vormen (:

inktzwart schreef:
    Alhoewel ik de hopeloosheid van je vriend volledig begrijp, ben ik bang dat, zoals Leodh uitlegt, ik zelf altijd van mening ben dat stemmen zodat een partij met gevaarlijke ideeën het land niet helemaal kan verkloten beter is dan bij de pakken neer te zitten om die vernieling toe te staan. Ik ben zelf dan ook wel transgender & niet helemaal wit, dus beïnvloeden de verkiezingen mijn persoonlijke leven veel zwaarder dan voor de gemiddelde witte cishetero man die voornamelijk toe kijkt naar de eerste aantal enge veranderingen. Dit betekent niet dat je het gevecht aan hoeft te gaan met je vriend, maar ik ben het met je eens, en ik snap dat je erg hopeloos wordt van iemand anders passiviteit wat dit betreft. I hope you're okay & I'm wishing you strength <3 This kind of conflict sucks and I personally believe you're in the right. I wish I had advice but I only have moral support I fear

Ik ben echt helemaal out of the loop, omdat ik opzettelijk het nieuws niet volg door alle ellende. Misschien dat ik je post verkeerd begrijp, maar zijn er atm dan plannen (vanuit specifieke partijen?) die nadelig gericht zijn op transgender mensen? Ik ben even niet in de headspace om me erin te verdiepen atm, maar zal dit helaas wel moeten gaan doen de komende dagen. Just checking.

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Lysander schreef:
    (...)
    Ik ben echt helemaal out of the loop, omdat ik opzettelijk het nieuws niet volg door alle ellende. Misschien dat ik je post verkeerd begrijp, maar zijn er atm dan plannen (vanuit specifieke partijen?) die nadelig gericht zijn op transgender mensen? Ik ben even niet in de headspace om me erin te verdiepen atm, maar zal dit helaas wel moeten gaan doen de komende dagen. Just checking.

Nou Wilders is een soort Trump II, dus het zou mij niet verbazen, die is ook erg vijandig naar transgenders (en alle queer-mensen) gericht.

Maar niemand wil meer samenwerken met de PVV. Het is ontzettend slecht bevallen, het was "Wilders' wil is wet" en toen liet ie het kabinet vallen én stapte ie uit het demissionair kabinet.

Geen stem is automatisch een stem voor de grootste macht - en dat zijn precies de partijen (gok ik) waar je vriend zo moedeloos van wordt.

En eerlijk, Ik snap volledig waar hij vandaan komt. Zelf krijg ik ook vaak het deprimerende gevoel dat het zinloos is om te stemmen, en raak ik echt een beetje van slag als ik zie hoe hatelijk en extremer ons land aan het worden is, elke verkiezing opnieuw. Ik vind echter wel dat je jezelf een beetje een mening ontzegd over de politiek als je geen gebruik hebt gemaakt van je democratisch recht om te stemmen. Juist die moedeloosheid die mensen zoals hij (en ik) voelen, en de gedachte dat stemmen toch niet helpt, is de reden dat die enge partijen elke keer weer een stukje groter worden. We hebben dat tegengeluid harder nodig dan ooit, dus ik vind het toch wel een beetje je plicht en het minste wat je kunt doen om toch naar het stemhokje te gaan om te proberen onze maatschappij een klein stukje minder onveilig en hard te maken, zelfs al voelt het als een druppel op een gloeiende plaat.

Kan hij niet blanco stemmen als hij dit punt wil maken? Of samen met jou gaan en stemmen op een partij die de belangen die jij belangrijk vindt behartigt? Dan stemt hij het niet voor zichzelf, maar voor jou.

[ bericht aangepast op 17 okt 2025 - 23:43 ]

hodie mecum eris in paradiso

Ringwraith schreef:
    (...)

To be honest vind ik dit dus zo'n onzin zelf. 'Ik wil niet met deze partijen samenwerken als ze de grootste worden'-politici zijn net als kleuters die niet met Jantje willen spelen in de blokkenhoek, omdat Jantje z'n snot op eet ofzo. Het voelt zo ontzettend kinderachtig in het algemeen en dat zijn dan de mensen die dit land moeten besturen? Echt om te janken.

On topic: Ik denk dat proberen hem over te halen Blanco te stemmen misschien nog je beste optie is. Of om jou te machtigen om Blanco te stemmen als hij echt niet zelf wil gaan. Ik heb er zelf ook over na zitten denken om Blanco te stemmen, want het heeft zo weinig nut. Je stemt op een partij en als ze in de coalitie komen lukt er toch niks, omdat ze er dan uiteindelijk toch niet uitkomen (zie val van afgelopen kabinet en dat NSC vervolgens ook nog eens kapte). Ik heb nu wel een idee van welke partij ik wil stemmen, maar of dat daadwerkelijk ook iets gaat veranderen en of het positief uitpakt voor NL en mezelf natuurlijk ook, weet ik niet. Maar ik kan je vriend zeker begrijpen, want het heeft mij ook best een tijdje gekost om dit te beslissen en weet het nog steeds niet 100% zeker. Er is gewoon niks wat daadwerkelijk goed is en stel je stemt op partij A vanwege verkiezingspunten B, C en D, dan is partij V waarmee ze coalitie vormen degene die ervoor zorgt dat specifiek die punten niet door kunnen gaan of dat het wordt afgezwakt of er gewoon niks mee gebeurt. En I don't like that...

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen