• Hoi lieffies

Ik twijfel al een tijdje om volledig te stoppen met de anticonceptiepil. Ik neem hem al sinds mijn vijftiende (dus ondertussen al 12 jaar) maar voel me steeds minder goed bij het innemen van al die hormonen.
    Bij deze mijn vraag of er hier ook iemand gestopt is met de pil en hoe jullie dat ervaren hebben? Zijn er manieren om de overstap een beetje op te vangen?
    Please share if u feel comfortable doing so <3

Even the smallest can change the course of the future

Hee! Ik heb dat een paar jaar terug ook besloten. Verwacht in ieder geval dat je cyclus helemaal van de kaart kan zijn in het begin (ik had ergens zelfs een keer 130 dagen geen cyclus, super raar. Had toen iets met Vit D te maken). Die van mij wisselde toen ontzettend voordat het na een paar maanden een beetje gelijk begon te trekken.

Over het algemeen voelde ik me heel goed zonder!

Helaas is na .. een jaar ofzo gebleken dat ik niet zo goed tegen de schommelingen van mijn hormonen kon (stijgen en dalen van progesteron waardoor ik een beetje labiel werkt) en heb ik uiteindelijk weer gekozen om terug te gaan naar een pil. De Yasmin (speciaal tegen stemmingswisselignen en overgevoeligheid voor hormonen). Ik ken genoeg mensen die dit probleem lekker niet heb en nu heerlijk pilloos door het leven gaan. Dus ik zou het zeker proberen om uit te vinden hoe dit voor jou zou zijn. Houd er gewoon rekening mee dat je door een soort.. tweede puberteit kan gaan als het gaat om je cyclus en hormonen :)

Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

Ik had megaveel bijwerkingen van de pil, zowel fysiek als mentaal, dus ben ik ermee gestopt. Het bevalt me sowieso heel goed dat ik niet meer een pil kan vergeten en dan per ongeluk ongesteld worden, haha. Ik heb wel veel last van ons klachten, met name stemmingswisselingen en krampen. Dat laatste weet ik met Naproxen goed te onderdrukken. Zit nu al jaren op een zeer regelmatige cyclus en wil ook niet weer met de pil starten.

Even het anticonceptie-gedeelte aside: nu ik thuiszit met een burn-out en dus een zenuwstelsel dat zo compleet in de war is, kom ik er pas weer achter hoeveel lichamelijke processen wij proberen te onderdrukken. Je cyclus heeft megaveel impact op je hele lichaam. Ik leer nu veel beter naar mijn lichaam luisteren en probeer dus ook meer te handelen naar wat mijn lijf nodig heeft in welk stadium van mijn cyclus. Vind het wat dat betreft extra fijn om geen extra hormonen in mijn lichaam te gooien (:

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik was denk ik twee jaar geleden gestopt met de anticonceptiepil vanwege alle bijwerkingen. Mijn cyclus was toen ook enorm onregelmatig en ik heb ook eens bijna drie maanden geen menstruatie gehad. Maar de menstruatie die daarna kwam, was weer zo heftig en ik was er weer net zo ziek van als voordat ik zo'n tien jaar geleden met de pil begon, dat ik toch echt wel weer moest beginnen met slikken. Daarbij was ik ook enorm veel afgevallen na het stoppen en ik wilde die kilo's graag weer terug aangezien ik op dat moment zwaar ondergewicht had. En ik weet niet of het verband hield met elkaar, maar ik kon ook ineens heel veel dingen niet meer eten zonder er onwijs misselijk van te worden en een heel gek soort buikpijn te krijgen.
    Nu ben ik denk ik weer een jaar terug aan de pil en sindskort is mijn gewicht weer net aan 'normaal' en ik kan weer alles eten wat mijn hartje begeert. En hoewel tijdens menstruaties de buikkrampen en het ziektegevoel veel minder erg zijn dan zonder pil, heb ik wel aanzienlijk meer hoofdpijn en de laatste maanden ook ineens regelmatig heel erge rugpijn.
    Dus het heeft (voor mij) allebei voor- en nadelen, maar stoppen zit er voor mij in ieder geval voorlopig niet meer in.

[ bericht aangepast op 7 april 2025 - 17:42 ]

Lupinus -> Fantabulosa

Ha dit had mijn topic een paar maanden terug kunnen zijn ;)

Ik ben op mijn zestiende gestart met de pil en ben nu 28 jaar. Ik gebruikte hem braaf zoals de regels dus elke maand een stop week, een hele enkele keer doorslikken met bv vakantie. Ik merkte het laatste half jaar dat mijn cyclus niet meer goed liep met de pil. dus halverwege de strip werd ik dan twee dagen soort van ongesteld en dan weer niet en dan de stop week. Ik twijfelde al langer omdat ik het ook troep vond maar stoppen voelde nog niet goed. Met het nieuwe jaar ben ik eigenlijk gelijk gestopt. mede dat ik qua leeftijd en hoe het hier is er prima een kind bij zou kunnen als dit zou gebeuren. Ik heb nu op dit moment geen relatie maar ik vond dat toch wel dingen om over na te denken ondanks dat ik niet zomaar met iemand ga slapen.

Uiteindelijk gestopt, de dokter een berichtje gestuurd, die gaf enkel aan door ander medicatie dat als mijn kinderwens actief wordt dat ik dit moet laten weten gezien ik medicatie moet stoppen of afbouwen. Ik werd denk ik drie dagen na dat het 'moest' ongesteld. Ik gebruik de app Mijn Kalender, op aanraden van een vriendin. Ik merk dat ik niet perse echt last heb van dingen. Het is even wennen dat ik niet zoals voorheen een buiksteek had en dan ongesteld werd maar het is er bij mij niet meer of minder om geworden en vrij gelijk gebleven. Ik merk wel qua hormonen dat ik (vermoedelijk, vorige ongesteldheidsronde pas opgevallen) dat ik drie dagen ervoor echt depri ben en wordt. Ik hoop nu ik dat door heb , het kan voorkomen, minder heftig kan laten zijn.

Ik merk zelf eigenlijk verder geen enkel verschil.

Mocht je nog iets willen weten staat mijn pb open.
    Ik heb vooral in mijn directe omgeving gevraagd aan mensen hoe zij het merken en wat voor advies ze mij wilden mee geven daar kwam oa die kalender uit en dat het lang kon duren voor het weer normaal ritme had, daar had ik dus geen enkele moeite mee

[ bericht aangepast op 7 april 2025 - 19:47 ]

Change is for weirdos ~ Niall Horan

Ik werd pas na een jaar weer ongesteld ofzo, maar zo kwam ik er wel achter dat ik PCOS heb. Ik heb wel gemerkt dat ik jarenlang klachten had die ik zonder de pil niet bleek te hebben en waardoor ik ondanks onderzoeken bij de neuroloog en reumatoloog pas de link met de pil kon liggen toen ik daarmee stopte. Inmiddels slik hem alweer een jaar of drie omdat het bij mij juist m'n hormonen meer in balans brengt.

Every villain is a hero in his own mind.

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Heel interessant allemaal, ook dat sommigen onder jullie juist terug begonnen zijn met de pil. Ik heb voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de huisdokter om het nog eens met haar te bespreken. Maar hier ben ik al een heleboel wijzer uit geworden!

Caverna schreef:
    Ik had megaveel bijwerkingen van de pil, zowel fysiek als mentaal, dus ben ik ermee gestopt. Het bevalt me sowieso heel goed dat ik niet meer een pil kan vergeten en dan per ongeluk ongesteld worden, haha. Ik heb wel veel last van ons klachten, met name stemmingswisselingen en krampen. Dat laatste weet ik met Naproxen goed te onderdrukken. Zit nu al jaren op een zeer regelmatige cyclus en wil ook niet weer met de pil starten.

Even het anticonceptie-gedeelte aside: nu ik thuiszit met een burn-out en dus een zenuwstelsel dat zo compleet in de war is, kom ik er pas weer achter hoeveel lichamelijke processen wij proberen te onderdrukken. Je cyclus heeft megaveel impact op je hele lichaam. Ik leer nu veel beter naar mijn lichaam luisteren en probeer dus ook meer te handelen naar wat mijn lijf nodig heeft in welk stadium van mijn cyclus. Vind het wat dat betreft extra fijn om geen extra hormonen in mijn lichaam te gooien (:

Ja dit is een van de grootste redenen waarom ik wil stoppen met de pil, om meer in tune te geraken met mijn cyclus en te weten welke hormonen een impact op me hebben op welk moment (: soms kan ik de hele wereld aan en soms juist helemaal niet, dus dan ben ik graag op de hoogte van wat er in mijn lijf aan het gebeuren is.

[ bericht aangepast op 8 april 2025 - 12:45 ]

Wat een interessant topic.
    Het laatste jaar heb ik ook wel eens gedacht aan stoppen met de pil, ook met de reden om meer te leren over de natuurlijke cyclus van een vrouw, en hoe dat er specifiek bij mij uit ziet. Meer leren over mijn eigen lichaam. Daarnaast weet ik niet goed hoe gezond het is om steeds hormonen te slikken. En elke keer de stress of je 'm niet bent vergeten (ik ben dus op vakantie geweest en de pil daardoor vorige week een keer vergeten, nou daar heb ik dus meteen de hele week stress van)

Ik heb de knoop echter nog niet doorgehakt, omdat ik in een relatie ben, en dan de pil wel erg fijn is. Mijn kinderwens is niet groot, dus stoppen met de pil en 'mocht het gebeuren dan is het okee', zit er niet in. Condooms gebruiken vinden mijn vriend en ik beide niet zo fijn, dus dat is ook geen oplossing. Dus vandaar dat ik toch nog bij de pil blijf.

Inspiration can hit you any time

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een koperspiraal? Ben daar best benieuwd naar!

let the fears you have fall away

Bij een onderzoek van mijn darmen waren er toevallig bulten op mijn lever gevonden. Later bleek dit door de pil te komen en moest ik er per direct mee stoppen.
    Mijn cyclus is daarna normaal verlopen. Maar nu is die een beetje onregelmatig aan het worden.

lustforlife schreef:
    Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een koperspiraal? Ben daar best benieuwd naar!

Ik heb een koperspiraal gehad, maar vond het vreselijk. Mijn menstruaties werden er enorm hevig van en pijnlijker dus ik heb hem er na een paar maanden weer heel snel uit laten halen.

Intussen heb ik nu al zo'n 6 jaar zeker geen anticonceptie meer en is mijn cyclus er een waar ik de klok op gelijk kan zetten. Ik voel me ook echt veel fijner zonder al die hormonen in mijn lijf, krijg geen last meer van cysten op mijn eierstokken (een van de reacties die ik had op de hormonen e.d) en ben ook niet meer van plan ooit nog aan de pil, of wat dan ook, te gaan.

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Ik heb zelf vorig jaar een maand geen pil geslikt op advies van de huisarts als een soort reset om meerdere redenen: spoiler voor explicity

Ik heb namelijk amper meer een libido en mijn bloedverlies was niet meer mooi rood maar echt van dat oude bruine troep, maar het kwam dan ook bijna niet op gang en dan liep ik gewoon een week met soort heftigere vorm van spotting rond. Zeer fijn, not.
    Maar dat heeft eigenlijk niks geholpen. Ik heb die maand eigenlijk zoveel gekke dingen gehad, van pukkels op m'n billen en bovenbenen, tot echt super rare emotionele reacties. Heb toen ook gelijk gezegd dat ik dat niet nog eens doe.
    Zou willen dat er betere opties waren, maar de horror verhalen die ik over spiraaltjes heb gehoord etc. schrikken mij enorm af om te wisselen naar iets permanents ipv iets wat zo gevoelig is naar je eigen schema en dat je idd onthoudt de pil te nemen en deze mee te nemen als je weg gaat van huis. Nu slik ik deze al 10 jaar bijna, dus op zich zit het wel redelijk ingebakken, maar toch. En mijn vriend en ik willen geen kinderen, dus ik zit gewoon aan de pil vast eigenlijk, helaas.

[ bericht aangepast op 14 april 2025 - 21:23 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Catmint schreef:
    Ik heb zelf vorig jaar een maand geen pil geslikt op advies van de huisarts als een soort reset om meerdere redenen: spoiler voor explicity
    Ik heb namelijk amper meer een libido en mijn bloedverlies was niet meer mooi rood maar echt van dat oude bruine troep, maar het kwam dan ook bijna niet op gang en dan liep ik gewoon een week met soort heftigere vorm van spotting rond. Zeer fijn, not.
    Maar dat heeft eigenlijk niks geholpen. Ik heb die maand eigenlijk zoveel gekke dingen gehad, van pukkels op m'n billen en bovenbenen, tot echt super rare emotionele reacties. Heb toen ook gelijk gezegd dat ik dat niet nog eens doe.
    Zou willen dat er betere opties waren, maar de horror verhalen die ik over spiraaltjes heb gehoord etc. schrikken mij enorm af om te wisselen naar iets permanents ipv iets wat zo gevoelig is naar je eigen schema en dat je idd onthoudt de pil te nemen en deze mee te nemen als je weg gaat van huis. Nu slik ik deze al 10 jaar bijna, dus op zich zit het wel redelijk ingebakken, maar toch. En mijn vriend en ik willen geen kinderen, dus ik zit gewoon aan de pil vast eigenlijk, helaas.

Ik vind een maand eraf ook wel heftig, dan heeft je lichaam helemaal geen tijd om te wennen.

Zo'n staafje in je arm is ook nog een optie. Dat geeft ook hormonen af, maar wel veel geleidelijker gedurende de dag en daardoor is het minder een hormonen 'stoot' elke dag. Is niet zo bekend maar ik zou dat zelf veel liever willen dan een spiraal. Je kunt dan 3 jaar vooruit (mijn schoonzus heeft dat gehad). Het heet een implanon.

[ bericht aangepast op 15 april 2025 - 8:45 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Na 14 jaar de pil te hebben gebruikt, chronische migraine daardoor te hebben gekregen, gewichtstoename, stemmingswisselingen enz enz heb ik in 2022 de pil afgezworen. Voelde me daarna wel stukken beter. De migraine is wel gebleven en wordt nu met medicatie onderdrukt, maar het futloze en depressieve gevoel is stukken minder geworden na een paar maanden.

[ bericht aangepast op 15 april 2025 - 9:54 ]

Ich liebe dich 27.12.23

Catmint schreef:

Ik vind idd een maand ook best heftig, dan heeft je lichaam inderdaad geen tijd om te wennen aan het niet meer slikken ervan.
    En ik snap je, mijn vriend en ik willen ook geen kinderen, dus het voelt alsof ik inderdaad ook vast zit aan de pil.

En nog even een spoiler, om op jouw spoiler te reageren.
    Interessant, ik heb precies hetzelfde. Toen ik pas ongesteld werd, had ik wel wat rood bloed, maar heb eigenlijk altijd bruin gehad. Dus ik dacht dat dar dan 'normaal' zou zijn bij mij. En mijn libido is altijd lager geweest dan dat van mijn partners, maar de laatste tijd is het echt heel laag. Ik weet niet of dit komt door mijn mentale struggles (burn out, gevoel van vast zitten, niet weten wat met mijn leven/carriere te willen, veel zelfontwikkeling waar ik geconfronteerd word met mezelf). Of zou er ook iets lichamelijks zijn? Kan het van de pil komen? Heb ik misschien iets anders lichamelijks?
    Er is zo veel om aan te werken, dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie en niet weet waar ik moet beginnen. Eerst focussen op reïntegreren bij mijn huidige baan? Focussen op het zoeken van een nieuwe baan? Lichamelijke onderzoeken om te kijken waarom mijn libido zo laag is? Eerst aan mijn mentale problemen werken?

Inspiration can hit you any time