• Pokušavam da naučim srpskohrvatski, ali to je malo usamljena avantura, ako tražim ljude koji takođe žele da uče jezik.

Met andere woorden: wie van jullie is op dit moment een taal aan het leren? Of misschien een taal die je al kent, aan het proberen onderhouden? Hoe gaat dat? Hoe vlot het?

Ik ben, vooral om familiale redenen, op dit moment hard aan het inzetten op Servokroatisch. Ik zou het super tof vinden om over vooruitgang en struggles e.d. meer te kunnen spreken/banteren met andere mensen die ook een taal (eender welke) aan het leren zijn. Dus zie dit als een ... language learner's praat- en motivatietopic, of zoiets.

Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

Ik ben momenteel Frans en Zweeds aan het leren :Y)

Mijn focus ligt momenteel op het Frans, gezien ik net naar Brussel verhuisd ben en ik Frans daar hard nodig ga hebben. Ik ben nu vooral op duolingo bezig, maar ik wil nog wel gaan kijken naar een cursus en ik moet eigenlijk vast de grammaticaboeken induiken, haha.

Zweeds wil ik ondertussen bijhouden door te lezen en luisteren, en non-engels dagen met m'n Zweedse vriend in te voeren zodat ik dan m'n spreekvaardigheid kan oefenen. Idealiter ben ik over ongeveer 4 jaar vloeiend genoeg zodat ik in Zweden een baan kan vinden, gezien Brussel bedoelt is als een tijdelijk avontuur.

De grootste frustratie tot nu toe is dat Zweeds en Frans in hetzelfde hokje in mijn brein zitten, waarbij Zweeds de dominante taal is. Dus telkens als ik Frans wil spreken, komt er Zweeds uit 😅

[ bericht aangepast op 7 maart 2025 - 15:44 ]

Ik ben bezig met Koreaans leren, gewoon voor mezelf omdat ik het leuk en interessant vind (en heel veel series, films kijk en muziek luister) en omdat ik hoop met een jaartje of twee/drie die kant eens op te gaan wanneer mijn oudste dochter wat ouder is - en dan is het ergens wel fijn als je jezelf zo kunt wegwijzen. Ik ben er nu al behoorlijke lange tijd mee bezig omdat er geen druk of wat dan ook achter zit, waardoor het leren een beetje op en neer gaat; de ene keer zit ik er vol in, de andere keer kijk ik er veel te weinig naar om. Momenteel ligt het zelfs even stil omdat ik de focus op mijn opleiding heb liggen nu.
    Ik gebruik hierbij Duolingo om bij te blijven en hebben een paar leerboeken aangeschaft. Daarnaast helpen series e.d ook en gebruik ik als vertaler Papago. Het is natuurlijk geen taal die ik dagelijks gebruik dus ik moet mezelf ook blijven trainen en uitdagen want anders zakt het gauw weer naar de achtergrond.

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Ik ben zelf nog steeds bezig met Grieks leren, omdat ik de taal van mijn roots graag wil leren spreken. Ik heb al meerdere dingen geprobeert, maar nog niet echt de beste manier voor mezelf gevonden om het echt actief te leren.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn | Phlegethon --> Taire