• Oké, dit is totally off-topic maar wellicht zijn hier mensen met kennis / ervaring die kunnen helpen c:

Wij zijn bezig om een voogd voor onze dochters te regelen, mocht een van ons iets overkomen. Dit regelen wij via de rechtbank, zonder notaris, maar nu zitten wij een beetje met het financiële puntje. Erven onze dochters geld / huis etc wanneer wij beide komen te overlijden en heeft de voogd daar dan gezag over, of gaat dit anders?

Hebben jullie een testament? Want dat kan daarin opgesteld worden. Erfenis gaat (als het goed is standaard) naar de overgebleven familie (net zoals debt, you know). Als het goed is, kan je vrijblijvend advies vragen bij de notaris, toch? Of misschien een organisatie die pro deo daarin werkt? Die zouden wel kennis moeten hebben/kunnen uitzoeken van financiële zaken.

[ I will always love you ]

Dat ligt eraan. Ik weet niet of je precies daarvoor een notaris nodig hebt of dat het zonder ook zo gaat, gok dat de notaris zelf ook dingen regelt mocht het zo zijn, maar met notaris legt degene de keuzes uit: het kind mag kiezen, degene krijgt alles incl jullie schulden, 2) het weigert alles incl eventuele schulden -dan gaat het volgens mij naar de gemeente (?) dat weet ik even niet zeker meer of partly aannemen maar daar was nog iets mee.
    Je kunt altijd een afspraak met een notaris maken, zodat je het duidelijker weet en informatie vraagt. En zoals Hagger zegt, het kan in een testament opgesteld worden.

[ bericht aangepast op 8 feb 2025 - 14:51 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

Thanks voor de reacties.

@Hagger, nee wij hebben geen testament. Feit dat we de notaris eigenlijk een beetje willen vermijden is omdat het ontzettend veel geld kost - als het echt niet anders kan, gaan we wel een afspraak maken om het op die manier vast te leggen, want vrijblijvend advies bij een notaris kan ik niet echt vinden. Wat ik zo lees is dat je meteen de volle mep betaald, wanneer je een afspraak wilt maken...

@Graveborn, wat ik begreep voor echt het vastleggen van die voogd dat kan via de rechtbank, daarvoor kun je online een formulier invullen, zijn geen kosten aan verbonden en dat is ook rechtsgeldig maar financieel weet ik dat niet precies. Als mijn partner en ik beiden overlijden gaat het volgens mij wel naar de kinderen, maar als ze nog onder de 18 zijn weet ik niet wie dan de verantwoordelijkheid krijgt voor de erfenis...

Misschien dat ik toch eerst bij zo'n pro deo ga informeren, of kijken of ik daar wat meer kan vinden c: