Ledecky schreef:
Ik heb nooit veel gesnapt van het Nederlandse systeem en ik denk dat ik het nog steeds niet snap na het lezen van dit topic haha. Jullie kunnen geld lenen van de overheid om je studiekosten te betalen, klopt dat?
De eerste Bachelor die je volgt kost hier ongeveer 2000 euro per jaar (als je daarna nog een bachelor gaat doen, moet je de volle studiekosten betalen, en is het veel duurder), wat je per jaar of in termijnen kan betalen. Voor 2015 kreeg iedere student een vast bedrag genaamd de basisbeurs, waarmee je studie- en leefkosten mee kon betalen. Tussen 2015 en 2022 is die basisbeurs afgeschaft en moesten studenten die binnen die zeven jaar begonnen met studeren een lening openen om extra geld te krijgen voor tijdens het studeren. Dit werd aangeprezen als een soort voordelige troostprijs; vanaf 2016 werd er geen rente meer overgeheven, met het idee dat die vanaf nu 0% zou blijven, en het zou ook niet je toekomstige hypotheken beïnvloeden.
Nu zijn dus alle starters in de huizenmarkt belemmerd in het kunnen kopen van een huis. Ze hebben een (meetellende) studieschuld en hebben door bijv. afbetalingen geen geld om aan de extreem hoge eisen van de Nederlandse huizenmarkt te voldoen (zoals al bestaand kapitaal).
Daarnaast is ook afgelopen oktober aangekondigd dat er wél rente geheven gaat worden over de studieschuld.
Aangezien er dus niemand meer huizen koopt en het nu toch wel een iets te desastreus grapje wordt voor ons gezellige neoliberale kabinet, gaan ze het leenstelsel afschaffen en de basisbeurs herinvoeren. Maar: er is nauwelijks tot niets aan compensatie voor de studenten die dus hebben moeten lenen. Er is voor sommigen €500,- korting gekomen op hun studieschuld, maar daar is veel onduidelijkheid over, en 500 euro is voor veel mensen een druppel op een gloeiende plaat.
Daar komt ook bij dat de aankomende basisbeurs veel minder gaat zijn dan die van voorheen, terwijl de inflatie in Nederland erg hoog is en bijvoorbeeld kamerprijzen extreem gestegen zijn. Dat is alleen weer een ander verhaal.
De pechgeneratie zijn dus de mensen die binnen die jaren aan lenen vallen en geen compensatie daarvoor krijgen en met schulden blijven zitten. De basisbeurs is een vast bedrag wat studenten kregen of gaan krijgen tijdens het studeren.
Tijd voor koffie.