Bij welk bedrijf heb je dit gedaan?
Printenbind heeft fijne service, heb ik van meerdere vrienden gehoord. De bedrijven die mensen hier noemen klinken ook allemaal goed.
Hoeveel kostte het uiteindelijk? (naar schatting)
Dit is echt afhankelijk van hoeveel je er wilt laten drukken, en hoe. Wil je een vormgever die het voor je in InDesign zet en die een kaft voor je maakt? Zo ja, dan moet je die persoon betalen (tenzij je vrienden hebt die het gratis voor je willen doen, maar fairpay in de literatuur- en designwereld is wel echt een dingetje).
Wil je vijftig exemplaren drukken, dan is dat natuurlijk goedkoper dan honderd exemplaren. Ik heb wel echt gehoord dat printenbind wat prijzen betreft wel goed uitvalt. Misschien helpt het voor jou om niet te kijken naar hoeveel geld je nog gaat uitgeven, maar eerst te kijken naar hoeveel geld je wilt uitgeven en aan de hand daarvan te schikken hoeveel exemplaren je gaat drukken.
Hoelang duurt het proces (ongeveer)
Dat verschilt weer, heel erg. Ik zie dat je het meeste schrijfwerk al gedaan hebt, dus dat is in principe de grootste horde. Het drukken is niet zo moeilijk, dat bestel je gewoon - maar dan moet je dus wel zorgen dat het goed in InDesign staat en etc.
Hoe gaat het een beetje in zijn werk?
Ik denk dat het een combinatie is van je vragen, haha. Het schrijven is een proces an sich, en het uitdrukken gaat in zijn werk zoals je dat wilt. Het is echt afstemmen op wat je wilt bereiken: wil je een professioneel boek uitbrengen, dan is het maken van bijvoorbeeld een serieuze, commercieel geloofwaardige achterflap veel belangrijker dan wanneer het voor je familie is, en je meer vrijheid hebt om te doen wat je wilt. Etc. Etc.
Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Ik zou rekening houden met hoeveel werk je in het feit wil stoppen dat het echt een professioneel boek lijkt. Mocht je dat willen, zou ik even informeren bij mensen om je heen waarvan je misschien weet dat die verstand hebben van services zoals photoshop of dus InDesign (echt één euro voor iedere keer dat ik InDesign noem in deze post in de pot en ik ben arm). Ik zou dat wel aanraden, maar ik snap ook dat het misschien niet per se prioriteit heeft.
Eventuele andere tips/suggesties?
Ik zou kijken naar boeken die jij mooi vindt en dan daar misschien wat inspiratie uithalen. Klinkt wel echt als een leuk proces! Hou ons op de hoogte!
Tijd voor koffie.