Sunai schreef:
(...)
Maar kunnen we er niet van uitgaan dat iedere normale persoon wel wéét wat Hitler heeft gedaan en dat dat niet oké is? Langs de ene kant ben ik wel voorstander van een kadering, maar langs de andere kant denk ik ook wel dat de meeste mensen slim genoeg zijn om het zelf te kaderen (of overschat ik de gemiddelde persoon nu?)
Ik ben ook heel erg tegen censuur en hoewel het boek en zijn boodschap vreselijk is, heeft het wel historische relevantie, dus ik vind dat het sowieso wel legaal mag worden, met of zonder kadering laat ik even in het midden.
Ik heb niet genoeg informatie over de gewone mensen, maar er zullen best wel genoeg beïnvloedbare mensen zijn. Tenslotte was een heel groot deel van de nazi's net zoals jij en ik, daar zijn wel genoeg onderzoeken naar gedaan.
En qua censuur vind ik het zelf wat moeilijk, want waar trek je de grens? Het is zo'n beetje hetzelfde met vrije meningsuiting: ik ben echt wel een voorstander, maar ik vind ook dat je niet zomaar kan roepen en zeggen wat je denkt. "Hé, dikke vette koe," is niet iets wat je zomaar mag kunnen zeggen, vind ik persoonlijk, zelfs al is het 'maar een mening'. Ik kan zelf de lijn niet trekken, maar ik vind wel dat die er moet zijn. Vandaar dat ik boeken zoals mein kampf niet graag zonder kadering op de markt zie verschijnen.
Zoals je zelf zegt, de meesten weten wel dat het boek foute ideeën bevat, maar dat weten ze net door een kadering. We zijn nu stilletjes aan in de tijd aan het komen dat we alleen nog maar kunnen horen en leren wat er toen gebeurd was, en dat is ook een vorm van kadering, al gebeurt dit dan eerder op school. En ja, de meesten zullen die lessen wel krijgen, maar een extra uitleg kan denk ik geen kwaad.
Mijn brein breint zoals het breint.