Excuses voor de topictitel, ik kon het niet lekkerder verwoorden :')
Binnenkort ga ik dus starten met het bezoeken van een psycholoog i.v.m een angststoornis. Ik heb hier praktisch al mijn hele leven last van en eindelijk hulp zoeken is een stap in de goede richting, maar nu twijfel ik dus toch weer heel erg. Ik weet niet of het ergens logisch klinkt voor jullie, maar ik ga proberen om het uit te leggen en hoop dat iemand met ervaring een paar angsten en twijfels kan wegnemen.
Ik ben dus heel erg bang dat het bezoeken van een psycholoog me gaat veranderen als persoon zijnde. Zoals ik al zei; ik heb al bijna mijn hele leven last van die angststoornis, voornamelijk op sociaal gebied. Ik weet eigenlijk niet beter en mijn hele persoonlijkheid is hier dus ook rondom gebouwd. Nu had ik deze week een eerste gesprek met een psycholoog die me onmiddellijk heeft doorverwezen naar een ander, met de uitspraak dat ik waarschijnlijk cognitieve gedragstherapie zal krijgen. (Wat overigens klonk alsof ik een asociaal wijf ben dat de hele dag auto's in elkaar staat te trappen, maar ok) Nu ben ik me daar dus een beetje op aan het inlezen en de hele insteek ervan is dat ze je negatieve gedachten willen veranderen in positieve. En dat is tenslotte ook het hele punt waarom ik überhaupt hulp zocht: omdat er echt wel iets moet veranderen. Maar het heeft ook een keerzijde, denk ik? Ik doe veel dingen vanuit mijn angststoornis. Probeer eerst aan een ander te denken en dan pas aan mezelf, bijvoorbeeld. Maar hoe weet ik nu of ik dat doe als persoon zijnde, of vanuit de angst dat een ander denkt dat ik egoïstisch ben? En wat nou als die therapie werkt en mijn vriend wil me opeens niet meer omdat ik een ander persoon ben, en mijn vrienden laten me vallen omdat ik niet meer ben wie ik altijd was?
Daarnaast ben ik ook wel iemand met veel fantasie, die soms op random ideeën komt waar de meeste van mijn vrienden wel om kunnen lachen. (Even tussendoor: olifanten die opera zingen. Denk er gewoon eens over na) Maar als die therapie wil dat ik realistisch ga denken, verdwijnt mijn fantasie dan ook? Zullen olifanten nooit meer een prachtige opera zingen door hun slurf in mijn hoofd?
Om even serieus te blijven: ik ben dus echt vreselijk bang en mijn vriend zegt dat het gewoon die angst is die nu spreekt en dat het me helemaal niet gaat veranderen op die manier en dat arrogantie en egoïsme gewoon niet in mijn aard liggen en ook niet vanuit het niets zullen verschijnen door een psycholoog te bezoeken, en ergens zal hij wel gelijk hebben. Maar hij heeft ook geen ervaring met psychologen en ja. Ik dus ook niet.
Eh, help?
Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"