Gisteren stond het volop in het nieuws in België na een reportage van Pano die uitgezonden werd dinsdagavond.
Dit is de reportage: Wie is Schild & Vrienden echt?
Hier enkele nieuwsartikelen:
VRT: De twee gezichten van Schild & Vrienden: rechtse beweging versus geheime groep vol racisme, seksisme en wapens
Knack: Schild & Vrienden ontmaskerd: verhuld racisme, seksisme en wapens
Nieuwsblad: CD&V’er en vier N-VA’ers trekken zich terug na spraakmakende reportage over Schild & Vrienden
De Morgen: Voorzitter Schild & Vrienden na de commotie: “VRT probeert alles wat Vlaamsgezind is te framen als racistisch”
Nieuwsblad: Slachtoffer trol-aanval Schild & Vrienden getuigt: “Racistisch, seksistisch en fascistisch”
Volkskrant: Conservatieve Vlaamse jeugdbeweging Schild & Vrienden grossiert achter de schermen in racisme en seksisme
GVA: Gerecht voert huiszoeking uit bij Schild & Vrienden-oprichter Dries Van Langenhove: “Dit is een politieke afrekening”
HLN: UGent ziet geen graten in Schild & Vrienden-opvolger in raad van bestuur
Ik heb ook een artikel erin geplaatst waarin hij zijn kant vertelt, maar ik denk dat jullie wel inzien dat hij hypocriet bezig is en het gebeuren niet goed te praten valt. Hij liegt onder andere dat een nep-profiel met zijn foto de negatieve berichten heeft geplaatst. Echter werd met dat account in de geheime chat gezegd dat de interview met Pano wel lang duurde op het moment dat Dries zelf met het interview bezig was.
Ook interessant:
Debat met Dries Van Langenhove op MNM die dateert van 14 nov '17: Facebook-versie of Youtube-versie
Wikisage pagina: Schild&Vrienden
Ik zweer dat er ook een Wikipedia-pagina was van Schild&Vrienden, waar is die heen..? o.o
Updates:
- Dries Van Langenhove is geschorst van UGent (Universiteit van Gent) waar hij zelfs in het Raad van Bestuur zat.
- KU Leuven wil Dries met open armen ontvangen
- Gerecht voert huiszoeking bij Dries en heeft zo onder andere zijn laptop in beslag genomen
- Louis De Stoop mag in okt. Dries opvolgen in de Raad van Bestuur van UGent, maar hij zelf via een brief aangegeven dit niet te willen. Het gaat dus niet door.
(Als iemand nog updates, artikels of video's heeft, laat het me weten.)
Ik ben ook benieuwd naar eventuele reacties van studenten van Ugent onder ons.
[ bericht aangepast op 13 sep 2018 - 12:00 ]
Ik wil een tuin vol egels