Met mijn drugsverslaafde vriendin. Het wordt een lang verhaal, sorry hiervoor, maar ik moet het even kwijt en weet echt niet wat ik moet doen.
Ik zal even wat backstory noemen. Ik en Kate (niet haar echte naam) hebben elkaar leren kennen op havo 3. We waren allebei nerds die in onze emo-tijd waren blijven hangen maar ondanks dat moesten we niets van elkaar weten, tot we dezelfde jongen leuk begonnen te vinden (en hem uiteindelijk samen geditched hebben). Sindsdien waren we onafscheidelijk. Na ons slagen 3 jaar terug is het contact wat verminderd, we gingen beiden naar andere scholen maar spraken elkaar dagelijks en zagen elkaar minstens 3 keer in de maand. Kate dronk amper, net zoals ik, en we gingen ook wel eens naar festivals.
Op een festival ben ik haar twee uur kwijtgeraakt (as you do) en toen kwam ze terug met een flinke hoeveelheid MDMA achter haar kiezen. Sindsdien is het eigenlijk alleen maar bergaf gegaan. Kate heeft een moeilijk verleden gehad en past zich daarom ook (te snel) aan aan haar omgeving. Toen ze een gabber als vriend kreeg, werd zij ook eentje. Ze werd geintroduceerd aan pillen, pep, poppers, nog meer MDMA, 4-fa, je noemt het, zij nam het. Ik begon me toen zorgen te maken, gezien ze pas 17 was. Iets ervan zeggen kon ik niet, want samen met haar nieuwe vriendengroep had ze me links laten liggen.
Toen het uitging met haar vriend, zag ik verbetering. Ze ging minder naar feestjes en festivals en nam dus ook minder drugs. Alles leek de goede kant op te gaan, en onze vriendschap was weer als vanouds. Flash forward to afgelopen jaar augustus, ze kreeg een nieuwe vriend, laten we hem Roy noemen. Roy en Kate waren voor elkaar gemaakt leek het wel. Ze hielden van dezelfde muziek, hij respecteerde Kate's studiekeuze en dedication tot haar school (ze studeert HBO verpleegkunde) en hij leek een nette jongen. Enkele weken later kwam ik erachter dat hij dealer was. Kate was weer als vanouds, elk weekend 2 dagen aan het stappen, met god weet hoeveel drank en drugs.
Ik sprak haar weer amper, tot ze vroeg of ze mocht langskomen in mijn nieuwe appartement. Dit was begin februari dit jaar, en ik was net verhuisd. Ik nodigde haar uit en had afgesproken haar met de fiets op te halen, zodat ze niet alleen hoefde te lopen. Wat ik toen zag had ik nooit verwacht. Kate was altijd een prachtige verschijning geweest, ze had mooie rondingen en een ongelofelijk gezicht. Wat ik aantrof kwam niet eens in de buurt van wat ik me herinnerde. Ze was veel afgevallen, haar kleren hingen losjes om haar heen. Haar ogen hadden donkere kringen en haar wangen waren helemaal ingevallen. Ik weet dat ze wel eens problemen heeft gehad met gezond eten in het verleden, maar dit had ik nooit verwacht. Die avond vertelde ze me over al haar avontuurtjes, welke veel drugs bevatte, en kwam ik erachter dat ze nu ook coke snoof, ''want coke is zo chill, en heeft gewoon geen nadelen''. Ik kon het maar moeilijk aanhoren, vooral gezien het ging om iemand die bijna afgestudeerd verpleegkundige was.
Sindsdien heb ik het contact eigenlijk zo veel mogelijk afgehouden, voor mezelf. Ik heb haar destijds verteld dat ik vond dat ze slecht bezig was, maar meer kon ik voor mijn gevoel niet, en misschien was het ook allemaal niet zo erg, en overdreef ze gewoon. Dat laatste was met name iets wat ik hoopte. Afgelopen weekend belde ze me hysterisch op, haar vriend was vreemdgegaan en ze wilde afleiding dit weekend, of ze langs mocht komen. Ik haalde haar op, we praatten even, en ik vroeg haar naar haar drugsgebruik. Ze vertelde me dat ze die avond al voor 5 uur een lijntje had genomen. Ik beet op mijn tong, en wachtte af hoe de rest van de avond zou verlopen. We gingen naar een drum and bass feestje in de buurt, ik was bob, zij zou wat drinken. Vantevoren ging ze naar het toilet, waar ik een snuifgeluid hoorde, wat ik probeerde te negeren. Die avond heeft ze in haar eentje bijna een halve gram coke weggewerkt, op nog geen 5 of 6 uur tijd. Ik voelde me zo machteloos, want ze luistert toch niet. Op een bepaald punt zei ze, ''het boeit me niet, al snuif ik mijn hele tussenschot naar de klote''.
Het komt nu op een punt, waar ik bang ben dat ze dit niet alleen met feestjes doet maar ook op het werk, en op school, omdat ik gewoon zag hoe erg ze het nodig had.
Ik post dit nu, voornamelijk omdat ik hulp wil, en ook wel een luisterend oor. Haar vriendinnen zijn hetzelfde, dus die zullen mijn mening niet delen, en ik heb het gevoel dat ik de enige ben in haar omgeving (buiten haar ouders) die dit abnormaal gedrag vind. Is er iemand van jullie Quizzers die een soortgelijk iets heeft meegemaakt? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Bedankt voor het lezen
tya