• Hee hallo,

    Ik heb in het verleden een paar topics aangemaakt over mijn kamer zoektocht in Tilburg (die ik overigens na 16 kijkavonden nogsteeds niet gevonden heb, maar dat is weer een heel topic opzich waard dus daar ga ik niet verder op in).
    Nu ben ik dus gestopt met mijn huidige baantje in de appie en wil ik gaan lenen omdat het anders gewoon niet te betalen is. Alleen weet ik niet hoeveel, dus ik hoopte dat er wat mensen met ervaring waren die mij konden adviseren.
    Maar goed, ik heb dus nog geen kamer, maar ik wil wel vast een soort 'buffer' gaan bouwen. Ik heb het topic van Derks de laatste tijd ook in de gaten gehouden wat betreft geld voor boodschappen per week, en ik zit nu op het volgende lijstje met kosten die ik zou hebben:

    - (toekomstige) kamerhuur: tussen de 280 en 400 euro
    - boodschappen: 20-45 (per week?)

    Maar ik wil natuurlijk ook gewoon leuke dingen doen (een keer lunchen, uit eten, mezelf verwennen ofzo), dus dat komt er ook nog bij. Plus, de kamer zou ook nog gemeubileerd moeten worden, en op een gegeven moment ben ik bang dat m'n ouders zeggen: 'weet je wat Chris? Het is wel goed met je.'

    Ergens zou ik ook gewoon maximaal kunnen gaan lenen (ik weet niet eens hoeveel dit is, tussen de 700/800?), maar ik weet dat ik dat geld niet allemaal nodig heb. Ik ben ook geen big spender, dus het geld dat ik overhoud zet ik apart en daar zit ik niet meer aan.
    Ik heb het afgelopen jaar ook gespaard, dus ik heb nu 2000 euro apart staan (mocht m'n laptop er ineens mee ophouden, je weet maar nooit).

    (fish)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Zelf leen ik al eigenlijk vanaf het begin maximaal. Ik woon ook vanaf 't begin van mijn studie op mezelf en hoewel ik met 500 p/m begon, kwam ik er al snel achter dat dat te weinig was. Mijn studio kost zo'n 370 per maand (nog de huurtoeslag en andere vaste laste er niet bijgerekend), maar dan moet je ernaast nog eventueel OV, boodschappen, etc. kopen.

    Ik zou er gebruik van maken dat je nu zo goedkoop kan lenen, want het kan nooit meer zo makkelijk tegen zo weinig rente. Je kan het bedrag elke maand aanpassen, dus in principe kan je na elke vier weken weer kijken wat je nodig denkt te hebben. Ook probeer ik het geld dat ik elke maand overhoud op mijn spaarrekening te zetten. En ik maak gebruik van pinsparen, waardoor er, elke keer als ik iets met mijn pinpas betaal, 10% van dat bedrag op mijn spaarrekening wordt gestort.

    Het is altijd handig om een buffer te hebben, dus ik zou er niet te licht over denken. (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Hopps schreef:
    Zelf leen ik al eigenlijk vanaf het begin maximaal. Ik woon ook vanaf 't begin van mijn studie op mezelf en hoewel ik met 500 p/m begon, kwam ik er al snel achter dat dat te weinig was. Mijn studio kost zo'n 370 per maand (nog de huurtoeslag en andere vaste laste er niet bijgerekend), maar dan moet je ernaast nog eventueel OV, boodschappen, etc. kopen.

    Ik zou er gebruik van maken dat je nu zo goedkoop kan lenen, want het kan nooit meer zo makkelijk tegen zo weinig rente. Je kan het bedrag elke maand aanpassen, dus in principe kan je na elke vier weken weer kijken wat je nodig denkt te hebben. Ook probeer ik het geld dat ik elke maand overhoud op mijn spaarrekening te zetten. En ik maak gebruik van pinsparen, waardoor er, elke keer als ik iets met mijn pinpas betaal, 10% van dat bedrag op mijn spaarrekening wordt gestort.

    Het is altijd handig om een buffer te hebben, dus ik zou er niet te licht over denken. (:



    Wow ik wist niet dat dit kon heb het ook gelijk aangevraagd, vet handig want je kan dus ook per dag een limiet stellen aan wat je spaart. Maar dus als je boodschappen doet voor 12 euro ofzo komt er gelijk ook 1,20 naar je spaar? Dat is echt vet handig, bijna het equivalent van je wisselgeld in een spaarpot doen.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Halpert schreef:
    (...)


    Wow ik wist niet dat dit kon heb het ook gelijk aangevraagd, vet handig want je kan dus ook per dag een limiet stellen aan wat je spaart. Maar dus als je boodschappen doet voor 12 euro ofzo komt er gelijk ook 1,20 naar je spaar? Dat is echt vet handig, bijna het equivalent van je wisselgeld in een spaarpot doen.


    Precies dat. Het gaat automatisch, en je krijgt maandelijks te zien wat je spaart, which is nais.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Er is ook een wat moet ik lenen rekenhulp op de duo site dus die kun je ook evt. gebruiken om een indruk te krijgen van je vaste lasten.


    The truth is out there.

    Ik reken per maand 200-250 voor boodschappen (dit zit inderdaad op 20-45 euro in de week aan boodschappen en nog wat vrij voor een drankje en een hapje buiten de deur. )
    Reken vervolgens ook ongeveer 100 euro voor vaste lasten. Zorgverzekering en inboedel eventueel telefoon abbonement.
    En stel je huurt een kamer onder de 400 euro.
    Dan zou je ongeveer 600-700 euro moeten lenen. Als je merkt dat je te kort komt of te veel daaraan hebt kan je dat naar wens bijschroeven na de eerste maand.

    Edit : Ik moet zeggen dat de rekenhulp van de overheid vaak veel te wensen overlaat. En dit geeft niet echt een realistisch beeld. Pas als je 100% weet wat alle kosten gaan zijn weet je ook wat je precies kwijt bent en moet lenen. Dus je zal het beste zelf even precies een lijstje met je uitgaven kunnen maken waarbij je voor boodschappen een budget zet ipv een vast bedrag. Dan kan je goed inschatten hoeveel je nodig hebt, ik zou er de eerste maand altijd iets over heen schatten en dan na een maand kan je het naar wens bijschroeven.

    [ bericht aangepast op 16 aug 2018 - 15:24 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik heb de test via duo gedaan en ik kwam op 625 euro uit, maar dat leek me zo...weinig? Idk man


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Azriel schreef:
    Ik heb de test via duo gedaan en ik kwam op 625 euro uit, maar dat leek me zo...weinig? Idk man


    Dat kan wel aardig kloppen ik ben met mijn studio van 412 ongeveer 650 euro in de maand kwijt (alle toeslagen al er van afgetrokken).


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.