Emilia
Het was een kille herfstnacht en Emilia kon niet slapen. Het was erg kil en de warme beren vachten hielden haar niet warm. Ze leefde samen met haar moeder en zus in een blokhut die was gemaakt door hun vader. Hij was helaas niet meer bij ons, was al bijna een jaar vermist. De zware taken die mijn vader altijd deed hebben haar zus en zij vooral over moeten nemen. Hout sprokkelen, voor eten zorgen, en nu de winter er aan kwam voor een warm huisje. Ze waren een arme familie, woonden vlak bij Riverwood, bij de rivier. Water was daardoor dan ook nooit een probleem. De reden waarom ze niet kon slapen was door zenuwen maar ook enthousiasme. De afgelopen middag wanneer Emilia door Riverwood over de markt liep voor brood en groenten, werd ze aangehouden door 2 bewakers van het Riverkasteel. Hier woonde de Jarl met zijn familie. De bewakers vertelde haar dat de mensen in het Riverkasteel voor een dienstmeisje zochten met haar leeftijd en dat het goed werd betaald. Ze toonde gelijk mijn interesse, en mocht mee voor een kleine ontmoeting met een hogere dienstvrouw die zei dat ze de volgende ochtend gelijk mocht beginnen, doordat ze bezorgd was voor haar zus en moeder, vertelden ze haar dat bewakers elke week een voorraad aan voedsel voor ze zouden brengen en dat mijn kamer klaar zou worden gemaakt. Ze zou goed geld verdienen om te voorzien voor hen, dit is precies wat ze nodig hadden. Wel vond ze de sfeer in het grote kasteel erg duister, wist niet echt hoe ze het moest beschrijven maar ze kreeg er een rilling van, wel een goede rilling. Na wat gewoel en na te denken over onder andere mijn eerste werkdag morgen, en natuurlijk het gemis van haar vader viel Emilia toch uiteindelijk in slaap.
De volgende ochtend moest ze al vroeg op. Na een goed afscheid van haar moeder en zus ging ze lopend naar het stadje. Eenmaal in het kasteel werd gelijk nieuwe kleding in haar handen geduwd. 'Kleed je om.' Vertelde Gretha, die hoofddienstvrouw. 'Kom straks naar de keuken, er moet voedsel geserveerd worden.' Emilia deed wat ze zei, en trof haar aan in de keuken samen met een paar andere dienstmeiden van Emilia haar leeftijd ook. Ze kregen niet echt de kans om te praten en elkaar te ontmoeten want ze moesten gelijk het gemaakte eten serveren naar de eetkamer, waar de familie al zat. Dit vond Emilia vrij eng, nog nooit had ze zoiets meegemaakt, al haar hele leven had ze in die blokhut gewoond. Ze probeerde wat onopvallend naar de mensen te kijken die al aan de grote en luxe tafel zaten. Ze was zeer nieuwsgierig naar deze mensen, maar veel informatie werd er niet over ze verteld, het was ook allemaal heel geheimzinnig en vaag. Maar poeh wat zag dat eten er heerlijk uit. Emilia hoopte stiekem dat ze er ook wat van kregen. Ze probeerde een beetje te kopiëren wat de andere dienstmeisjes ook deden maar het voelde wat roestig en ongemakkelijk ook.
[ bericht aangepast op 4 juli 2018 - 22:51 ]