Hey hoi,
tijdje geleden dat ik hier online ben geweest, maar moet ff wat van me afschrijven en hoor graag van mensen die mij verder niet kennen wat hun meningen er over zijn, dus dat leek me wel een reden om weer in te loggen. Laat ik maar even beginnen met zeggen dat ik niet twijfel over mijn studiekeuze, daar ben ik vrij zeker in. Ik heb echter het afgelopen jaar (gymnasium 6) best een kut jaar gehad qua zowel school als mentaal en dr is heel veel faalangst bij komen spelen. Ik ben geslaagd, wonder boven wonder want ging met drie vijven mn examens in, en heb een van die drie zelfs opgehaald naar een zeven en eentje naar een zes, en heb niet eens de slechtste cijfers. Ik heb mij begin 2018 ook aangemeld voor een studie (BA Creative Writing, in Engeland), en vrij snel nadat ik geslaagd was kreeg ik dan ook (toen ik mijn cijfers opgestuurd had) te horen dat ik helemaal toegelaten ben (bij de University of Gloucestershire)! Hartstikke fijn natuurlijk!
Maar toen sloeg van het weekend de twijfel toch de twijfel toe. Ik was sowieso erg moe en had NK atletiek gelopen twee dagen lang en ging proefwerken ergens waar ik me niet op m'n gemak voelde, dus dat zal er ongetwijfeld allemaal mee te maken hebben gehad, maar ik heb dus zondagavond even een paar uur lopen janken en toen begon ik dus ook te twijfelen over studeren. Nu zei m'n moeder vrij spontaan op dat moment "Hey, je kan ook een tussenjaar nemen en volgend jaar gaan studeren". Dit is iets wat we dus nog nooit eerder besproken hebben en waar ik ook nooit eerder aan had gedacht, maar eigenlijk klinkt het wel als een goede/logische optie. Ik ben bijvoorbeeld ook pas eind augustus jarig, en heb nu dus met zeventien jaar mijn gymnasiumdiploma, en ga dan als ik net achttien ben naar het buitenland om te studeren. Een tussenjaar zou me de mogelijkheid geven om nog wat verder door te groeien, zelfstandiger te worden en zekerder van mezelf te zijn als ik daar heen ga. Nieuwe situaties zijn voor mij namelijk ook altijd eigenlijk doodeng (zie: faalangst), en door wat meer aan mezelf te werken en zoals m'n moeder mooi zegt, meer te 'rijpen', ben ik misschien wat meer klaar voor studeren in het buitenland. Ik zou dan namelijk ook echt net aan negentien zijn als ik mijn studie begin, wat nog steeds gewoon jong is, en wat is een jaartje langer wachten nou? Maar ik ben wel heel actief bezig geweest met "ik ga deze september beginnen met studeren in Engeland" en daar een atletiekvereniging zoeken en accommodatie regelen en ik heb er ook gewoon super veel zin in, maar ik snap mijn moeders punt van nog even wat meer groeien en me sneller op mijn gemak voelen in nieuwe situaties, het 'wat is een jaar nou?', en alles wat hierboven staat, ook heel goed, dus ik twijfel heel erg wat ik nu zal gaan doen. Heb namelijk ook niet ff de hele zomer om hier over na te denken.
Nou hoef ik van jullie niet te horen wat ik moet doen, die keuze ligt bij mij, maar idk, jullie meningen horen of wat je vind van een tussenjaar nemen ofzo, zou ik erg fijn vinden.
Love, Leonie.
take me back to the basics and the simple life