Salaryman schreef:
waauuuw!!
Eh hoe kan ik witte haren tekenen? Ik probeer het wel met zo'n potloodgum maar volgens mij is de mijne kut.
En nog een vraag: hoe heb je zware contrasten aangebracht in die tekeningen? Ik merk dat ik (veel minder dan vroeger) een lichte contrast-tekenangst heb >.>
Welke potloodgum gebruik je? Faber castell is best goed en ook een prima prijsje! Wil je voor echte minihaartjes gaan, werkt de tombow earaser erg goed! Maar is wel wat duurder.
Om witte haren te gummen moet je ervoor zorgen dat je niet teveel lagen grafiet hebt. Anders wordt het nooit meer zo wit. Gebruik bijvokdbsd de 2h en hb. Maak dan de witte haren en ga vervolgens hier om heentekenen.
zoals ik hier heb gedaan.
En voor je contrasten, bouw ze op! Ik begin altijd met een 2h als eerste laag. Dan bouw ik op met hb, b2 en zo door. Lagen maken is erg belangrijk en blijf vergelijken met je referentieprofoto. Als iets echt zwart is, wees niet bang om het zwart te maken. Maak het desnoods eerst "donker" met bijvoorbeeld een 4b. Dan is de stap nog niet zo groot!
Voor een hevige zwarte achtergrond raad ik trouwens houtskool aan. Dat is diepzwart en glimt niet! (wel eventjes oefenen op tekeningen 'ontevreden" tekeningen. Houtskool kan vlekken)