Nishio schreef:
(...)
Ik vind het niet, het is de manier waarop mijn naam in het Rijksregister staat en ook op ieder officieel document. Het is totaal niet aanvallend bedoelt, hoor, maar die De in mijn naam is echt een deel van mijn naam. Het is niet gewoon omdat ik vind dat De mooier staat dan de.
Ik vroeg het ook vooral omdat ik wat meningen wilde. Ze vroegen aan het eind heel vriendelijk of ik er oké mee ben dat mijn naam met een kleine letter wordt geschreven, of ik toch liever een hoofdletter wil. Ik denk wel dat ik het erdoor zou kunnen krijgen, maar ik snap ergens ook dat het ten koste zal gaan van hun professionaliteit, en ik weet niet of dat het waard is.
Ja, ik snap dat het op officiële documenten zo staat! Ik begrijp dat je het niet zelf hebt verzonnen of zo, haha. ^^
Ik bedoelde meer dat de vraag nu dus inderdaad is of jij hierop wilt aandringen bij de uitgever, dus het ligt aan hoe belangrijk jij het persoonlijk vindt. Hoofdletters zijn iets waar we zelf een hoop belang aan hechten (wat vaak best begrijpelijk is, zeker als het gaat om je naam op een echte publicatie, want je wilt natuurlijk dat dat er goed uitziet) maar uiteindelijk is het gebruik ervan gebaseerd op schrijfregels die best wel arbitrair zijn, want er is gewoon ooit door iemand besloten dat x de beste manier was om het te doen en dat iedereen in het land zich daar nu aan zou gaan houden. De ene manier om het te doen is niet inherent beter dan de andere wanneer taalregels botsen. Het is volkomen logisch als je wilt dat ze het schrijven op de manier waarop je naam op je paspoort staat, maar op zich is er niets wat wie dan ook daartoe verplicht bij iets zoals een verhalenbundel, want dat is geen officieel document; jij hoeft je niet per se aan dat hoofdlettergebruik te houden (tenzij je dat dus wilt) en zij ook niet (al is het wel heel netjes van ze dat ze die keuze aan jou lijken te laten).
Lang verhaal, maar mijn advies in het kort: er zijn genoeg argumenten voor beide kanten, dus doe wat jij het meest prettig vindt, want dat is het belangrijkst.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan