Goed, vorig jaar deed ik aan SOTY mee met 'Als de Dood' en ik heb het einde toen niet gehaald maar ben er nu weer volop en serieus mee aan het werk omdat ik er echt iets van wil maken. Nu heb ik aan heel veel mensen gevraagd om te proeflezen en feedback te geven, waaronder mijn moeder. Ze vind het erg belangrijk dat ik doorga met schrijven, hoewel ze zelf eigenlijk nooit echt boeken leest of zelf iets schrijft. Nu is het dus zo dat in het verhaal de hoofdpersoon een erg slechte relatie heeft met haar moeder. Ik vertelde haar dit net en dat ik eigenlijk geen zin had in vragen waarom dat zo is en waar ik dat vandaan heb gehaald.
'Maarja, als je het schrijft, moet het toch ergens vandaan komen.'
'Mam, kijk naar alles wat Stephen King geschreven heeft.'
'Daar zal ook ergens wel een kern van waarheid in zitten. Je komt er niet zomaar op.'
Ik baal hier echt behoorlijk van. Zeker omdat de rest van het verhaal ook redelijk duister en morbide is en eigenlijk wil ik nu niet meer dat ze het leest omdat ze kennelijk alles dicht bij mezelf gaat zoeken. Want ik bedoel maar; mijn hoofdpersoon is op z'n zachtst gezegd een psychopaat. Eigenlijk ben ik er vrij zeker van dat ik dat zelf niet ben.
Ik zei haar dat het gewoon onder artistieke vrijheid valt, maar ze gaat het daar nooit mee eens zijn. Dus hoe doen jullie dit? Laten jullie je ouders wel eens proeflezen en reageren die ook zo en wat doe je ermee? Ik kan toch niet een compleet verhaal nu gaan omgooien en veranderen in rainbows en butterflies omdat ze er anders iets raars van denkt?
Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"