Klaagmomentjes enzo, want ik zie het echt niet meer zitten :')
Ik loop sinds eind augustus stage bij een coöperatie die ict ondersteuning biedt aan scholen, waaronder mijn eigen school. Hier doe ik o.a mijn eindprojecten waardoor ik dadelijk kan afstuderen. Maar in nog geen twee maanden tijd, zit ik er helemaal doorheen.
A) Ik verdien €80- in de maand. Nu weet ik wel dat er bedrijven zijn die stagiaire's helemaal niet betalen, maar kom op. Ik ben 23, heb gewoon vaste lasten en werk hier 40 uur in de week. Het werk is vooral veel lopen, door weer en wind. Een andere stagaire doet een BBL-opleiding, werkt maar vier dagen in de week, heeft PRECIES dezelfde taken en verdient €1040-. Dat is nogal een verschil voor iemand die een dag minder werkt en precies dezelfde dingen doet die ik ook doe.
Ze laten je nooit vergeten dat je "maar" een stagiaire bent. Alle rot klusjes zijn voor ons. Nu maakt me dat echt geen zak uit en ik ben echt niet te beroerd om ergens een vuilniszak te vervangen of desnoods schoon te maken. Maar het komt voor dat de vaste medewerkers er een puinzooi van maken, en vervolgens luidkeels klagen dat wij die rotzooi gemaakt hebben en het niet opruimen. Is er iets fout gegaan? Dat zal een stagiaire dan wel gedaan hebben. Ga zo maar door.
C) Het roddelen en praten achter je rug om, is hier absurd. Het valt me enorm tegen dat er zoveel over iedereen gekletst wordt. Je kunt in feite helemaal niemand vertrouwen want ze doen aardig in je gezicht, maar ondertussen branden ze je helemaal af.
D) Er is een gi-gan-tisch verschil tussen de directie, project/administratie, beheerders en stagiaires. Als je lunch pauze hebt, zal niemand bij de stagiares komen zitten. Sta ik te roken, dan zeggen de vaste medewerkers snel 'hallo' en lopen vervolgens tien meter bij je vandaan om daar zelf een peuk op te steken.
E) Een eigen werkplek bestaat niet. Meestal zit ik in de kantine te werken omdat ik nergens kan zitten, en me niet bepaald gewenst voel op de overgebleven plekken. (Ik verschuil me momenteel in het hok beneden het kantoor, moet je nagaan). Alle zakelijke telefoontjes moet ik zelf betalen. Je moet werken op je eigen laptop. Dat laatste is, zeker in de ICT, echt een no-go.
Nouja, het punt is dat ik er met niemand van stage over durf te praten vanwege het enorme geroddel achter je rug om. Ook met mijn stagebegeleider vanuit school kan ik het er niet over hebben, want dit bedrijf staat gewoon goed aangeschreven bij school en ik heb bovendien geen zin om de klager te zijn. Alle stagiaire's zitten er wel een beetje doorheen overigens, behalve degene die dus BBL doen en gewoon goed betaald krijgen, want voor dat bedrag zou ik ook gewoon m'n mond houden en me er doorheen slaan. Maarja, denk niet dat ik te beroerd ben om te werken of een paar rotklussen te moeten uitvoeren, maar ik wil niet behandeld worden als een "achterlijke stagiaire" want dat ben ik gewoon niet. Ik kom hier om te leren, niet als punchbag voor de vaste medewerkers.
Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"