Hallo lieve leden van Q.
Gisteren was ik een worst in een pan aan het bakken en plotseling schoot de pan in de fik. Het was een groot vuur dat heel de pan vulde. Toevallig heb ik vorige week donderdag op mijn werk verplicht brandopleiding gehad. Daar heb ik geoefend een brandende pan te doven met een branddeken. En dat was dan het eerste waaraan ik dacht toen mijn pan in de fik stond. Maar ik heb geen branddeken! ._. Ik wist even niet wat te doen en wilde de pan niet onder de kraan stoppen, omdat ik mij herinnerde dat men tijdens de brandopleiding zei dat dat vaak de eerste reactie is van de mens, maar dat water niet zo snel blust dan het te doven met een branddeken. Daarbij hangt er boven mijn kraan houten kasten en wilde ik de pan niet in de buurt daarvan brengen.
Wat ik toen deed? Ik blies instinctief en gek genoeg was het vuur in één adem uit. Net zo plots als het vuur kwam, was het ook meteen uit. De brand heeft maximum 10 seconden geduurd?
Het blijft mij een raadsel hoe
1. de pan zowat het uit niets in brand schoot
2. hoe ik dat met 1 adem heb kunnen doven.
Ik had een paar dagen daarvoor hetzelfde gedaan zonder gevaar. Met dezelfde pan, met dezelfde spatel op hetzelfde vuur, met dezelfde olie, met dezelfde soort worst. Dus ik begrijp echt niet waarom de pan gisteren wel in de fik schoot. Het enige dat anders is.. Is dat de worst 2 daagjes over datum was? x'D Maar ik denk niet dat dat de worst ontvlambaar maakt. :W Geen zorgen, de worst was nog prima.
Terecht dat we verplicht zijn een brandverzekering af te sluiten, want ik heb nu wel door hoe gevaarlijk en onverwacht er ineens brand kan ontstaan. Het was zoals je letterlijk in films soms ziet bij een personage die onhandig is in de keuken. Nu vind ik het niet meer zo grappig dat ze daarover grapjes maken als je voelt hoe gevaarlijk dat was en je geen idioot in de keuken hoeft te zijn daarvoor. Niet dat ik een expert ben in de keuken, maar het kan dus iedereen overkomen.
Mochten jullie ook ooit brandopleiding krijgen en de kans krijgen zelf vuur te blussen en te doven, raad ik aan dat te doen. Bij ons was het niet verplicht het te proberen, begrijpelijk. Maar het is toch goed dat je het eens met begeleiding hebt gedaan, voordat je ooit in een situatie als de mijne komt te staan.
Ik ga eens zoeken waar ik mij zo een branddeken kan aanschaffen.
Dit was de pan en het fornuis na de brand, mochten jullie willen uitzoeken hoe dit kon zijn gebeurd. x)
Hebben jullie ook zoiets meegemaakt?
En zijn hier ook nog mensen die een brandopleiding hebben gehad? Ik vond het interessant en leerrijk en ook wel leuk om te oefenen die branden te blussen. Daarbij kwamen we ook achter veel belangrijke dingen die veranderd zijn door de jaren heen en de mens meer in gevaar kan brengen als hij/zij naar de tips die toen van toepassing waren (en nu niet meer) luistert.
Ik wil een tuin vol egels