En dan heb ik het over woordjes leren, grammatica leren, dat soort dingen.
Ik ben afgelopen week éindelijk mijn examenjaar ingegaan. En doordat ik al superveel mooie dingen heb mee mogen maken in de afgelopen 4 dagen, ben ik super gemotiveerd voor school.
Alleen loop ik nu tegen problemen aan.
Ik heb een soort van mijn afgelopen jaren vwo met twee vingers in m'n neus gedaan, in ieder geval voor de talen. Maar nu heb ik mezelf het doel gesteld om niet voor deze vakken uit te glijden en daar ook mijn best voor te doen.
Waar ik voor Duits normaal gesproken 90% van de woorden in de woordenlijst die we krijgen al kende, heb ik mezelf nu het doel gesteld om 100% van de woorden te kennen. En om de grammatica ook te leren, want nu doe ik het op gevoel, maar als iemand me dan vraagt: "Hoe doe je dat dan?" dan kan ik nooit antwoord of uitleg geven.
Ik haalde dan wel achtjes voor de talen (okay, ietsjes lager wat Engels betreft en daarvoor moet ik een Cambridge examen gaan afleggen...), maar aangezien het mijn examenjaar is, wil ik hoger scoren. Ik wil overpunten waar mogelijk, om een zo'n mooi mogelijk diploma te halen. Dat betekent dat ik dit schooljaar wél iets moet uitvoeren, maar ik ben er van overtuigd dat het mij gaat lukken. Ik weet alleen niet hoe.
Daarom vraag ik jullie om tips, of trucjes, om de talige dingen te leren.
- Hoe pakken jullie grammatica aan?
- Hoe leren jullie woordjes? Ik gebruikte vroeger WRTS, maar sinds dat dat betaald is niet meer en ik heb nog geen goede vervanger gevonden...
- Andere trucjes of tips zijn ook welkom!
alvast bedankt x Vincie
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly