Mirinae schreef:
@ Catmint: Je hebt naar mijn mening gelijk, je hebt echt al veel dingen gezegd die ik ook zo vindt. Zoals dat ze dan wel hun best moeten doen zich aan te passen, de taal enigszins te leren, etc. Dat zouden ze immers ook van ons verwachten, het draait gewoon om respect (voor de cultuur).
Maar het frustreert me wel als ik Nederlanders hoor praten alsof zij het superieure ras zijn. Een tijd geleden was ik bij m'n oma (R.I.P.) voor het kerstfeest en in het verzorgingshuis kwamen van die mensen die op een gegeven moment alléén over vluchtelingen spraken. Negatief natuurlijk. Dat vind ik best triest, als je een ander persoon/land/etniciteit zo naar beneden haalt. But ohwell, ik besteed geen energie meer aan die sukkels.
Dat is heel veel met oude mensen hoor, mijn oma doet dat ook heel veel. Denk dat door het generatieverschil komt. Zij zijn opgegroeid in de tijd van de verzuiling van de geloven en hebben dus eigenlijk al vooroordelen over andere geloven, omdat zij zijn opgevoed met Je bent katholiek/protestant/etc en de rest is slecht, je mag alleen met je eigen geloof trouwen.
Ik vind ook niet dat Nederlanders of blanken in het algemeen een superieur ras zijn, aziaten, afrikanen (en dan heel afrika gewoon even voor het gemak), zuid-amerikanen, ze kunnen allemaal net zo slim zijn als europeanen, maar door de verschillen in geloof is het kennelijk moeilijk anderen te accepteren en te respecteren.
Zo had ik laatst een gesprek op facebook in een internationale nanowrimo groep over of de nakomelingen van zwarte slaven een vergoeding van de overheid moesten krijgen. Iemand riep toen zelfs al dat ze die van de nakomelingen van de slavenhouders moesten krijgen. En ik heb toen gereageerd dat ik vond dat dat overbodig was, dat dat het verleden naar boven halen was en weer rassen voortrekken en dat je dan in dat cirkeltje blijft. Zo hebben ze in Amerika een bepaald programma dat gelijk gekwalificeerden op basis van ras gaat kiezen. Dus een blanke en een zwarte zijn gelijk gekwalificeerd, en dan moet het bedrijf eigenlijk de zwarte aannemen van dat programma, om die ook een kans te geven. Toen ik zei dat dat racisme tegen blanken was, beweerde iemand dat reverse racism NIET bestaat. Reverse racism, natuurlijk, want ineens zijn de blanken geen ras meer, hebben ze alleen maar slechte dingen gedaan en moeten de mensen die nu leven boeten voor de fouten van vroeger. Want dat maakt de wereld zoveel beter. Is het niet zo dat iedereen op een functie wil komen door zichzelf? Door hun eigen vaardigheden in plaats van door een programma of een doel dat gesteld is?
Gareth schreef:
Ik vind het gros van de mensen heel erg belachelijk reageren, moet ik eerlijk zeggen. Zij roepen dingen als 'Vang ze op in buurlanden' of 'geef ze eten', terwijl zij ook best weten dat waar zij vandaan komen, IS de macht in handen heeft en niet bang is mensen te vermoorden voor hun doeleinden, wat die ook mogen zijn. Er zitten altijd een paar rotte appels tussen, ook tussen de Nederlanders, Belgen en mensen uit Monaco, om zo even wat te noemen. Het feit dat iedereens haren meteen recht overeind gaan staan wanneer er weer eens ergens staat dat er een aanslag is gepleegd en dat ze dan meteen gaan roepen dat het 'die moslims' of 'die vluchtelingen' waren, vind ik gewoonweg verschrikkelijk. Moet je je eens indenken hoe het zou zijn als gevluchte moslim uit Syrië of ergens in die buurt. IS pleegt aanslagen en pretendeert het te doen voor Allah, terwijl 99% van de moslims dat nooit ook maar zou bedenken.
Ja, ik vind dat vluchtelingen moeten (proberen te) integreren in de Nederlandse samenleving, maar vergeet niet dat deze multicultureel is. Wat in ons kleine kikkerlandje allemaal samenleeft, heeft niet alleen maar een blanke huid, blond haar en blauwe ogen. Er wonen zoveel verschillende nationaliteiten hier dat het moeilijk is te zeggen hoe 'dé Nederlander' eruit ziet of zich zou moeten gedragen. Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar ik word ook niet verplicht om met Kerstmis in de kerk te gaan zitten, of wel? Wij zouden ze de ruimte moeten geven zich aan te passen aan de samenleving, maar dat gebeurt echt niet binnen enkele dagen. Daar gaat weken, maanden of jaren overheen. Zij komen uit een omgeving die gevaarlijker is dan wij ons ooit in kunnen beelden. Zodra ze hier komen, waarvan ze denken dat het een veilige omgeving is die ze zal steunen, begint meteen iedereen te roepen dat ze maar op moeten flikkeren als ze niet binnen enkele dagen de Nederlandse taal kunnen spreken.
Dit soort dingen moet je van twee kanten bekijken. Aan de ene kant staan 'wij'. wij die bang zijn voor aanslagen en bang zijn dat het hier ook een keer staat te gebeuren. Aan de andere kant staan 'zij'. Zij zijn ook bang voor aanslagen en zij worden elke keer banger als er weer een aanslag is geweest en zij daarvan de schuld krijgen.
Matty out.
Dat is wel een feit ja, ik bedoelde het ook niet als in Ze MOETEN integreren binnen x maanden, ze MOETEN de taal spreken, maar ik vind het wel zo prettig dat ze mij niet vreemd aankijken als ik in mijn topje waar mijn bh-bandjes en misschien een stukje zijkant vanonder komen en een short rondloop. Ik bedoel, dat is Nederland, jij komt hier wonen, dan moet je de cultuur zelf ook accepteren als zij jouw cultuur willen accepteren. Ik knik altijd en glimlach vriendelijk en het enige wat ik krijg is een vreemde blik. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Ik vind jouw boerka ook niet mooi, maar ik kijk toch ook niet afkeurend naar je?
Ik zeg ook niet dat dé Nederlander een arisch uiterlijk moet hebben, gezien het inderdaad multicultureel is hier, maar ik zou wel graag willen zien dat er minder aandacht aan het geloof wordt besteed in de media en door die mensen zelf. Het is leuk hoor, maar ik ben echt niet geïnteresseerd in de islam. Dat bedoel ik eigenlijk met minder aandacht aan het geloof.
Daarom vind ik zelf dat er een goed integratieprogramma moet zijn waarin dat soort dingen worden aangekaart. Als daar nou eens geld in gestoken wordt in plaats van nog meer spoorwegen en nog meer snelwegen die slecht zijn voor het milieu, dan zou dit land misschien de goede kant opgestuurd worden. Dan heb je dit soort stellingen en kwesties een stuk minder.
[ bericht aangepast op 23 juni 2017 - 8:25 ]
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen