• De stelling van deze week luidt:
    Er zou meer voorlichting over psychologische problemen moeten komen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Dit vind ik een lastige. Aan de ene kant vind ik het goed als je informatie over psychologische problemen krijgt, omdat je dan sneller zou kunnen aanwijzen als er zo'n probleem is, maar aan de andere kant, ben ik bang dat je te snel aangewezen wordt voor zo'n probleem. Of dat je zelf bang wordt dat het er is, ook als er niks aan de hand is, omdat er altijd wel iets is wat je herkent. Ik wacht dus even tot ik echt voor of tegen zeg tot ik het zeker weet.


    mortui vivos docent

    Eens. Op middelbare scholen is er onder de leerlingen weinig begrip voor mensen met angststoornissen (anxiety), autisme, ADHD, etc. Het zou goed zijn om daar meer over te leren. Puur om begrip te scheppen.
    Oh ja, en daarnaast is het belangrijk te weten dat je net zo goed voor je mentale gezondheid moet zorgen als voor je lichamelijke gezondheid, en dat is wat veel mensen van zo'n leeftijd niet door hebben, waardoor ze sneller overwerkt worden. Hoe om te gaan met stress, hoge werkdruk etc.

    [ bericht aangepast op 21 mei 2017 - 14:13 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben voor maar dan wel onder deftige begeleiding. Daarmee bedoel ik niet zo maar snel even een praatje waarbij de leerlingen zelf bijvoorbeeld moeten opzoeken wat een depressie is etc maar echt een voorlichting die blijft hangen met mensen die komen spreken over hun ervaringen.
    Het is belangrijk dat mensen op tijd de tekenen van bepaalde psychologische stoornissen kunnen herkennen omdat die mensen zo meestal beter geholpen kunnen worden.
    Waar ik vooral de nadruk op zou willen laten leggen is ten eerste hoe je bepaalde psychologische problemen kan voorkomen (of toch dat je minder kans hebt dat er zulke problemen zich gaan ontwikkelen) en ten tweede een kijk op hoe mensen met psychologische problemen in het leven staan, dat het ook maar gewoon mensen zijn en hoe je je het best kan gedragen bij hen (zodat ze zich niet nog meer het buitenbeentje gaan voelen).
    Langs de andere kant zoals hierboven al vermeld, zou er waarschijnlijk redelijk snel gedacht worden dat iemand een psychologisch probleem heeft. Toch zou dat niet een enorm probleem mogen zijn, moesten er duidelijke afspraken komen tussen huisartsen, psychologen en psychiaters. Zodat men mensen die denken dat zij een psychologisch probleem hebben gewoon naar een psycholoog of psychiater kunnen sturen.
    Er gaan immers ook mensen naar de dokter omdat ze denken de griep te hebben terwijl dit (nog) niet zo is. Dus misschien is het niet zo een probleem als mensen te snel naar een psycholoog zouden gaan voor raadpleging zolang die psychologen een duidelijk antwoord of diagnose stellen bij die persoon: niet iedereen is immers "ziek" en we moeten er dus ook voor zorgen dat we geen mensen een diagnose gaan geven die niet terecht is.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Patholoog schreef:
    Eens. Op middelbare scholen is er onder de leerlingen weinig begrip voor mensen met angststoornissen (anxiety), autisme, ADHD, etc. Het zou goed zijn om daar meer over te leren. Puur om begrip te scheppen.
    Oh ja, en daarnaast is het belangrijk te weten dat je net zo goed voor je mentale gezondheid moet zorgen als voor je lichamelijke gezondheid, en dat is wat veel mensen van zo'n leeftijd niet door hebben, waardoor ze sneller overwerkt worden. Hoe om te gaan met stress, hoge werkdruk etc.


    Ja, dit.


    26 - 02 - '16

    Als ik dit zo lees heb ik het dus op school al best goed :'D


    mortui vivos docent

    GusWaters schreef:
    Ik ben voor maar dan wel onder deftige begeleiding. Daarmee bedoel ik niet zo maar snel even een praatje waarbij de leerlingen zelf bijvoorbeeld moeten opzoeken wat een depressie is etc maar echt een voorlichting die blijft hangen met mensen die komen spreken over hun ervaringen.
    Het is belangrijk dat mensen op tijd de tekenen van bepaalde psychologische stoornissen kunnen herkennen omdat die mensen zo meestal beter geholpen kunnen worden.
    Waar ik vooral de nadruk op zou willen laten leggen is ten eerste hoe je bepaalde psychologische problemen kan voorkomen (of toch dat je minder kans hebt dat er zulke problemen zich gaan ontwikkelen) en ten tweede een kijk op hoe mensen met psychologische problemen in het leven staan, dat het ook maar gewoon mensen zijn en hoe je je het best kan gedragen bij hen (zodat ze zich niet nog meer het buitenbeentje gaan voelen).
    Langs de andere kant zoals hierboven al vermeld, zou er waarschijnlijk redelijk snel gedacht worden dat iemand een psychologisch probleem heeft. Toch zou dat niet een enorm probleem mogen zijn, moesten er duidelijke afspraken komen tussen huisartsen, psychologen en psychiaters. Zodat men mensen die denken dat zij een psychologisch probleem hebben gewoon naar een psycholoog of psychiater kunnen sturen.
    Er gaan immers ook mensen naar de dokter omdat ze denken de griep te hebben terwijl dit (nog) niet zo is. Dus misschien is het niet zo een probleem als mensen te snel naar een psycholoog zouden gaan voor raadpleging zolang die psychologen een duidelijk antwoord of diagnose stellen bij die persoon: niet iedereen is immers "ziek" en we moeten er dus ook voor zorgen dat we geen mensen een diagnose gaan geven die niet terecht is.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    eens wat psychologische problemen zijn vandaag de dag naar mijn gevoel nog een heus taboe


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Patholoog schreef:
    Eens. Op middelbare scholen is er onder de leerlingen weinig begrip voor mensen met angststoornissen (anxiety), autisme, ADHD, etc. Het zou goed zijn om daar meer over te leren. Puur om begrip te scheppen.
    Oh ja, en daarnaast is het belangrijk te weten dat je net zo goed voor je mentale gezondheid moet zorgen als voor je lichamelijke gezondheid, en dat is wat veel mensen van zo'n leeftijd niet door hebben, waardoor ze sneller overwerkt worden. Hoe om te gaan met stress, hoge werkdruk etc.


    chaos makes the muse

    Patholoog schreef:
    Eens. Op middelbare scholen is er onder de leerlingen weinig begrip voor mensen met angststoornissen (anxiety), autisme, ADHD, etc. Het zou goed zijn om daar meer over te leren. Puur om begrip te scheppen.
    Oh ja, en daarnaast is het belangrijk te weten dat je net zo goed voor je mentale gezondheid moet zorgen als voor je lichamelijke gezondheid, en dat is wat veel mensen van zo'n leeftijd niet door hebben, waardoor ze sneller overwerkt worden. Hoe om te gaan met stress, hoge werkdruk etc.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Oneens. Of nou ja: niet per se. Ik vind vooral dat er meer voorlichting moet komen over wat je kunt doen als je niet lekker in je vel zit, om wat voor reden ook. Ik denk dat psychologische peoblemen niet in het algemeen uit te leggen zijn voor een grote groep. Voor iedereen is het anders en heeft het ook andere oorzaken en gevolgen. Ik denk dat iedereen die een praatje hoort over dpressie wel een beetje weet hoe dat is, omdat iedereen wel eens een kortstondige perode doormaakt met bepaalde gevoelens of de afwezigheid daarvan.

    Dit is maar een voorbeeld. Ik besoel ermee te zeggen dat je hypochondrie alleen maar in de hand werkt als je dit zou doen. Het is naar mijn idee veel beter om te focussen op wat je kan doen als je je niet oké voelt of dat alleen al denkt. Je hoeft namelijk niet al suicidale neigingen te hebben - ook maar een voorbeeld - om naar de dokter te mogen. Mensen moeten weten dat het niet erg is om een psychologisch probleem te hebben en dat taboe dat daarop rust zou moeten verdwijnen. Op school word je ook niet ingelicht over MS, kanker of de ziekte van Crohn, maar je weet wel dat je met bepaalde klachten naar een specialist kan en dat je daar open over kan zijn. Met psychologische problemen moet het net zo zijn en men moet zich niet schamen - dat help al helemaal niet.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Patholoog schreef:
    Eens. Op middelbare scholen is er onder de leerlingen weinig begrip voor mensen met angststoornissen (anxiety), autisme, ADHD, etc. Het zou goed zijn om daar meer over te leren. Puur om begrip te scheppen.
    Oh ja, en daarnaast is het belangrijk te weten dat je net zo goed voor je mentale gezondheid moet zorgen als voor je lichamelijke gezondheid, en dat is wat veel mensen van zo'n leeftijd niet door hebben, waardoor ze sneller overwerkt worden. Hoe om te gaan met stress, hoge werkdruk etc.


    Applaus!! Ja!!

    Ik ben vóór voorlichting. Over veel dingen. Over belangrijke dingen - en ook over dingen waar sommige mensen, ouders of docenten het eigenlijk niet willen hebben.
    Het hoeft geen saai praatje te zijn zoals je altijd doorstaat wanneer je in de vierde komt en je onderzoek moet gaan doen naar welke studie je wil gaan doen. Het kan op een leuke manier, met filmpjes, plaatjes, opdrachten - of gewoon in een gesprek vorm met de groep. Wat weten jullie er al van, wat denken jullie ervan?

    Niet alleen bij psychologische problemen, denk ook aan seksuele voorlichting (wat van mij al best op de basisschool aangeboden mag worden), voorlichting over homoseksualiteit, over angststoornissen, over concentratieprobelemen.

    Wel een belangrijke noot: het moet een voorlichting blijven en het hoeft de problemen niet aan te praten. Het hoeft niet beladen, niet als VET ERG of iets dergelijks op de kaart komen te staan. Geen seksuele voorlichting zoals in de Amerikaanse films "het is fout en je gaat naar de hel" en zo ook niet met "je moet alles accepteren van mensen die (...)" vul in wat je wil. Het gaat erom dat het gesprek geopend wordt, dat het taboe van het onderwerp afgehaald wordt en dat kinderen (welke leeftijd is nader te bepalen) in aanraking komen met begrippen als psychologische problemen en wat deze inhouden.

    Zaldrizes schreef:
    Het is naar mijn idee veel beter om te focussen op wat je kan doen als je je niet oké voelt of dat alleen al denkt. Je hoeft namelijk niet al suicidale neigingen te hebben - ook maar een voorbeeld - om naar de dokter te mogen.


    Dit wist ik niet, eigenlijk. Daarom denk ik dat het belangrijk is om het gesprek erover te openen.

    [ bericht aangepast op 22 mei 2017 - 14:17 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Oneens. Nou ja, niet voorlichting alleen.
    Ik ben van mening dat er op scholen veel meer aandacht moet komen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, eventuele psychologische problemen als een soort 'hoofdstuk' hiervan.
    Zoals je leert over fysieke gezondheid en een stuk over kanker zou je moeten leren over je mentale gezondheid en psychische problemen. Maar de nadruk leggen op iets wat "afwijkend" is, lijkt me juist niet helpend. De meeste voorlichtingen gaan toch over dingen die slecht (voor je) zijn: roken, drinken, drugs, onveilige seks enz.

    Laat alsjeblieft iets als psychische problemen daar geen onderdeel van worden, maar ga open in gesprek over onzekerheden, je onbegrepen voelen en dergelijke onderwerpen.

    Eens. Zoals hierboven ook al een aantal keer gezegd, vind ik dat problemen met mentale gezondheid even serieus moeten worden genomen als problemen met fysieke gezondheid.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Eens. En dan wel een goede voorlichting.
    Maar dan zoals al is gezegd wel over meerdere onderwerpen zoals niet prettig in je vel voelen.
    Aan de andere kant kunnen er dan ook weer andere onderwerpen voor komen, zoals bijv anorexia (extreem niet lekker in je vel voelen) of transgender gevoelens, wat weer een afleiding zou kunnen zijn voor wat er in dit forum word besproken. Lastig.

    Als ik eerlijk zou willen zijn: Maak een verplicht vakkenparket waar een vak naar de mentale verzorging, mentale problemen en verschillende stoornissen, ect, worden besproken. Natuurlijk ook psyhische stoornissen. Laat leerlingen echte informatie leren, en niet alleen wat ze moeten weten volgens het leersysteem. Sommige dingen moeten gewoon meer aandacht krijgen zodat er meer begrip voor elkaar is.


    Never forget who you are and where you come from

    Forvo schreef:
    Dit vind ik een lastige. Aan de ene kant vind ik het goed als je informatie over psychologische problemen krijgt, omdat je dan sneller zou kunnen aanwijzen als er zo'n probleem is, maar aan de andere kant, ben ik bang dat je te snel aangewezen wordt voor zo'n probleem. Of dat je zelf bang wordt dat het er is, ook als er niks aan de hand is, omdat er altijd wel iets is wat je herkent. Ik wacht dus even tot ik echt voor of tegen zeg tot ik het zeker weet.


    Such a useless spell.