Yay, dit is mijn stelling, geloof ik.
Ik ben het eens. Als je naar het idee achter aristocratie kijkt en het echt op een juiste manier zou uitvoeren, zou dat betekenen dat je één (of meerdere) goede leiders aan de macht zou hebben, die perfect weten wat goed is voor het volk en wat niet - zo heeft Plato het toch gewild. Heel veel mensen geven dan als tegenargument 'maar wat als het een slechte leider is?', maar dat is het hem net bij aristocratie: in theorie zou het volgens de definitie een goede leider (in Plato's ogen een filosoof) moeten zijn. Ik denk oprecht dat als aristocratie op een goede wijze uitgevoerd zou worden, het de beste bestuursvorm zou zijn, maar het probleem is dat het nooit goed uitgevoerd wordt in de praktijk, en dan is het een stuk veiliger om voor democratie te kiezen, waar iedereen toch een beetje macht blijft behouden en je niet zomaar alle beslissingen in de handen legt van iemand die misschien toch achterliggende (slechte) bedoelingen heeft. Bovendien blijft dan altijd de vraag hangen 'Wat is een goede leider dan net?'
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.