M0NA schreef:
Als je kleurenblind bent zie je niet zwart-wit. En volgens mij was er laatst een topic over, ik ga even zoeken!!
Dat is niet helemaal waar. Bij Achromatopsie (een vorm van kleurenblind zijn) werken alle 3 je kegeltjes niet en zie je alles dus in grijstinten. Bij Achromatopsie is het wel zo dat je ook met andere dingen moeite hebt dan alleen kleur waarnemen. Beeldscherpte is ook verminderd en het is moeilijker om je blik te richten (misschien nog andere dingen maar dat zou ik zo niet weten.)
Het is alleen heel erg zeldzaam dus ik denk niet dat je iemand hier op het forum zult tegenkomen die het heeft. Als je dus een personage wilt met deze aandoening en je wilt het zo accuraat mogelijk doen zou ik dus ook rekening houden met andere moeilijkheden bij het zien die je personage ervaart.
De meest voorkomende vorm van kleurenblindheid is gewoon rood-groenkleurenblind zijn. Je hebt dus (moeite) met het onderscheiden van rood en groen tinten. Dit is nog niet eens zo heel zeldzaam. (1 op de 20 mannen heeft dit, geloof ik.)
Kleurenblind zijn heeft gewoon te maken met hoe goed je kegeltjes werken, als dus 1 of meerdere (een mens heeft er 3) het niet doen of minder goed doen ben je dus kleurenblind.
Als je meer informatie wilt over het zien van alleen grijstinten zou ik dus even google hierover raadplegen.
[ bericht aangepast op 11 mei 2017 - 20:06 ]
Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef