Iedereen die mee wil doen zal een vragenlijst invullen. Op basis van die vragenlijst zal je een personage toegewezen krijgen. Afhankelijk van dit personage ga je een rol spelen in dit onderzoek. Er zal nog duidelijk informatie gegeven waarover het onderzoek gaat, en wat je rol hierin zal zijn. Vanaf dat het begonnen is, zal je zelfstandig op zoek moeten gaan. Soms drop ik clues, maar vaak moet jij zelf ook het speurwerk gaan doen.
Er zijn uiteraard meerdere mensen die een rol toegedeeld hebben gekregen, en op basis daarvan ga je met mensen samen moeten werken. Verder moet je dit beschouwen als een soort van RPG. Je zult niet verhalen hoeven te typen als een RPG, maar je moet je wel gedragen op basis van het personage dat je toegedeeld hebt gekregen. Dit betekent ook dat je samen zult werken met de mensen die jouw personage kent, of dat je niet ineens iets onethisch gaat doen wat jouw personage zou doen. Verder mag alles!
Wat mag ik allemaal doen?
*vragen stellen: stel mij gerust allemaal vragen. Alles mag. Van de kleur sokken van je partner, tot wie de moord heeft gedaan. Afhankelijk van je vraag krijg je direct antwoord, of een raadsel, of helemaal geen antwoord. Wees dus niet bang om vragen te stellen. Als ik het antwoord niet weet geef ik eerlijk toe dat het niet van belang is voor het plot, of ik geef je alsnog een antwoord. Maar het is zeer belangrijk dat jij vragen gaat stellen en zelf gaat nadenken!
*overleggen: natuurlijk! Jullie zijn allemaal detectives of anderzijds bij het onderzoek betrokken. Het kan daarom handig zijn om samen te overleggen. Maar vergeet niet dat de dief zich alsnog onder jullie bevindt. Of misschien zijn er dingen die je liever niet wilt delen. En dan, wie zegt dat je het met iedereen moet delen?! Deel het met wie je wilt. Werk samen met wie je wilt [disclaimer, nogmaals, wel volgens personage].
*vermoorden: wat?! Vermoorden?! Waarom niet, velen van de personages hieronder hebben al gemoord, en als de spanningen hoog oplopen zal dat niet uitblijven. Wel moet je letten op de consequenties. Diegene die je vermoordt kan helemaal niet meer meedoen aan dit spel. Bovendien kan het zijn dat jij gepakt wordt, en gearresteerd wordt.
*iemand arresteren: als politie moet dat toch kunnen. Als je iemand arresteert zal ik je vragen om bewijs voor deze arrestatie. Wanneer deze legitiem is (ongeacht de waarheid) mag je die persoon arresteren. Deze persoon zal dat uit het spel verwijderd worden. Indien je niets hoort, heb je het verkeerd. De persoon die gearresteerd wordt heeft uiteraard wel nog een kans op verdediging.
*iemand verhoren: jawel, dat mag natuurlijk ook. Het spreekt voor zichzelf. Je zegt tegen die persoon dat je hem of haar wilt verhoren, en op basis van welke reden. En dan begin je je verhoor.
*verlief worden: waarom zou dat niet mogen? Let er wel op, sommige personages zijn al getrouwd, en zullen dus niet opeens verliefd worden. Ook andere verliefdheid zal niet snel gaan. Maar dit is maar een voorbeeld dat alles mag.
*alles: zoals ik al heel vaak heb aangegeven, alles mag. En maak daar ook gebruik van. Het enigste wat je moet is alles eerst aan mij doorgeven en voor een aantal dingen heb je mijn toestemming nodig. Bovendien moet je rekening houden met het karakter van je personage (zou hij/zij dat doen in die situatie?) en de consequenties ervan.