• De afgelopen paar jaren was hels voor mijn inspiratie. Ik heb dan ook heel erg weinig geschreven en ik merk dat wat ik schrijf ook echt van mindere kwaliteit is. Nu gaat het echter veel beter en de inspiratie is er ook weer, met terugwerkende kracht. Ik zit vol met plannen en wil het schrijven weer oppakken, vooral ook op Quizlet. De laatste keer dat ik hier echter een story heb geschreven is vijf jaar geleden en nu zoek ik wat tips.

    Begin je direct of bouw je eerst een voorraadje aan mogelijke hoofdstukken op? En zo ja, hoeveel dan? Hoe vaak post je een nieuw hoofdstukje? Hoe blijf je gemotiveerd om op Q te blijven schrijven?

    Ik twijfel om dus meteen te beginnen, zonder voorraad. Het liefst zou ik eerst het verhaal helemaal af hebben, maar daar heb ik het geduld ook niet voor, want motivatie in de vorm van reacties / abo's / kudo's / lezers enzovoort is natuurlijk altijd fijn.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik schrijf altijd -bijna altijd- zonder voorraad eigenlijk. Waardoor ik niet een keer per week activeer, wat eigenlijk mijn insteek in mijn achterhoofd wel is.
    Ik schrijf vooral voor mezelf en aangezien ik het net zo goed ergens kwijt kan, doe ik het vaak hier (: Al helpen reacties wel mee aan motivatie, zoals je noemt.
    Ik zou doen wat je het fijnst vind? en anders kan je ook al de verhaallijn uitdenken, maar nog niet uitgeschreven hebben staan als middenweg?

    [ bericht aangepast op 25 dec 2016 - 0:56 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik heb doorgaans geen geduld voor een voorraad haha. Als ik iets af heb, ben ik nog enthousiast en wil ik meteen weten wat anderen ervan denken.
    Bovendien word ik lui van voorraadjes en gaat de routine er een beetje uit. Nu sta ik een halfuur eerder op om te gaan schrijven (extra motivatie om op tijd op te staan) en anders is die drive een beetje weg 'want dan komt het morgen wel'.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Begin je direct of bouw je eerst een voorraadje aan mogelijke hoofdstukken op?
    Ik denk dat ik wat meer geduld heb want ik zorg voor een kleine voorraad.
    Hoe enthousiast ik ook ben, wil ik wat op voorhand hebben want anders moet je jezelf verplichten om wat te schrijven,
    zodat je weer wat kan activeren.

    En zo ja, hoeveel dan?
    Dit is bij iedereen anders. Zelf kan ik aan 1 stuk doorschrijven dat ik al gauw 25 tot 50 hoofdstukken heb als voorraad.
    Als je eenmaal in je verhaal zit, is mijn advies, schrijf door tot je ideeën een beetje opraken.
    Mocht je een beetje vast zitten, schrijf een random scene die je absoluut wilt gebruiken en werk dan vanaf dat moment terug of verder.
    Anders kun je andere verhalen gaan lezen, muziek luisteren, een film gaan kijken. Hou wel altijd pen en papier bij de hand.
    Stel je hebt opeens een idee, schrijf je dat op voordat je het vergeet. Leg ook pen en papier naast je bed neer. ;p

    Hoe vaak post je een nieuw hoofdstukje?
    Ook hier varieert het maar over het algemeen activeert iedereen gemiddeld 1 keer in de week.
    Sommige doen het 2 keer in de week maar dat moet je zelf bepalen naar het aantal hoofdstukken dat je hebt.
    Heb je maar 10 hoofdstukken, doe je het 1 keer in de week want je geeft jezelf zo meer tijd om een nieuw hoofdstuk te schrijven.
    Is je verhaal over 3 kwart of is het afgelopen, zou je 2 keer in de week kunnen overwegen.

    Hoe blijf je gemotiveerd om op Q te blijven schrijven?
    Met vrienden die je hier op Q maakt. Je kan mee doen met bepaalde uitdagingen maar je kan ook gewoon een van je vrienden
    uitdagen. Wie weet ben je competitief genoeg dat je echt wilt winnen. Bij mij is dat wel zo.
    Verder zijn het ook de reacties op je verhaal die je kunnen motiveren.

    Mocht je er nog wat aan hebben, heb ik hier nog een lijstje van tips/ adviezen. Doe ermee wat je wilt.
    Het is mijn eigen lijst, klik hier Tips om een verhaal te schrijven maar er zijn tips en adviezen genoeg.
    En anders maak je gewoon weer een topic aan, reacties komen vanzelf. ;p

    xxx


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Thanks voor de tips! En natuurlijk schrijf je ook voor jezelf en niet voor de reacties, maar als ik echt helemaal voor mezelf zou schrijven dan hoefde ik het ook niet op Q te plaatsen. Dat doe ik juist omdat ik graag wil dat mensen het lezen en feedback achterlaten. Daar leer je namelijk een heleboel van! En als ze het leuk vinden motiveert dat enorm. (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    - Ik heb meestal geen voorraad staan, maar dat heeft met mijn schrijftechniek te maken. Mijn plot op dit moment is een hele orkestratie van allerlei kleine elementjes die uitgespeeld moeten worden dus dat vergt wel wat gepuzzel. Ik splits eerst alles wat er in dat stuk moet gebeuren op in hoofdstukken om dan te kijken op welke plaatsen in het verhaal ik mijn puzzelstukken moet hebben. Omdat het zo ingewikkeld in elkaar zit, denk ik de omkadering/regels/perken eerst helemaal uit. De precieze opvulling doe ik dan met mijn fantasie. Ik denk hoe meer je besteed aan uitdenken, hoe minder nood je hebt aan een voorraad. Hoe minder je op voorhand uitdenken wilt, hoe verstandiger het wordt om een voorraad aan te leggen omdat je het dan nog kan aanpassen als je later merkt dat je toch die richting niet uit wilde gaan.
    Ik denk niet dat je perse een heel verhaal eerst af hoort te schrijven. Leg gewoon dingen vast als begin, einde, belangrijke plotpunten of plotturns, de evoluties tussen je mijlpalen zodat je de grove ontwikkeling van het verhaal heb. Eventueel kun je dan het stuk tussen twee punten wat meer in detail gaan uitwerken, hoever je daarin wilt gaan kies je zelf, maar zo heb je toch iets dat vastligt en op die manier hoef je ook geen gigantische voorraad aan te leggen, eerst. Als je weet waarheen je aan het werken bent ga je echt nooit grandioos de verkeerde kant uitgaan.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2016 - 17:48 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Begin je direct of bouw je eerst een voorraadje aan mogelijke hoofdstukken op?
    Ik schrijf vaak met iemand, dan bouwen we een voorraad op. Maar als ik alleen schrijf doe ik dat vaak ook. Het is gewoon fijner als je wil activeren dat er dnan iets klaar staat.

    En zo ja, hoeveel dan?
    Ik loop meestal drie a vier hoofdstukken vooruit.

    Hoe vaak post je een nieuw hoofdstukje?
    Het ligt er een beetje aan hoe de abo's en reacties lopen. Onze standaard (voor ons nieuwe verhaal) is nu om de drie dagen.

    Hoe blijf je gemotiveerd om op Q te blijven schrijven?
    Omdat ik met iemand schrijf is het makkelijker om te schrijven aangezien je zelf ook telkens verrast wordt.
    Als je in je eentje schrijf haal ik vaak motivatie uit de reacties. Als ik weinig reacties krijg word ik er vaak onzeker van en dus ook gedemotiveerd.
    Dit is ook de reden waarom ik in mijn eentje nooit een verhaal af heb gemaakt.

    Maar ik raad je zeker aan een voorraad te maken voordat je begint!


    Danmarks Dynamite.

    Vroeger had ik geen geduld om een voorraad te schrijven, maar dan merkte ik dat mijn story al snel vergeten werd door mezelf. Ik ben dus inactief beginnen schrijven via Word en Google Docs in Google Drive. Nu probeer ik altijd eerst een verhaal af te schrijven alvorens ik het op Quizlet post, al lukt me dat niet altijd. Bij short stories durf ik ze al wel eens sneller online zetten, maar dan merk ik later weer dat het alsnog geen goed idee was en ik beter eerst inactief kon beginnen. Ik probeer me nu dus altijd voor te nemen om eerst een story goed vooruit te schrijven of gewoon af te schrijven en het dan pas op Quizlet te zetten, zo hoef ik mezelf niet altijd te haasten om een hoofdstuk uit te typen en online te zetten en hoeven lezers ook niet te lang te wachten.
    Ik post ongeveer één hoofdstuk per week en om gemotiveerd te blijven heb ik een schrijfbuddy. We spreken dus samen af hoeveel woorden we tegen welke datum gaan schrijven, dan sturen we het naar elkaar door, kijken we het voor elkaar na en sturen het weer op. Op deze manier blijven we elkaar ook motiveren om verder te gaan met onze story.


    16 - 09 - '17