• Waarschijnlijk weet niemand hier dat toch, want klassieke muziek is niet het populairste, maar ik ga het toch proberen. Het is mij opgevallen dat er verschillende variaties zijn van de verschillende seizoenen, dat bepaalde passages binnen die seizoenen anders gespeeld worden bij verschillende "uitvoeringen". (Bijvoorbeeld Youtube vs radio). Nu vroeg ik mij dus af: Je hebt toch bladmuziek, geschreven door meneer Vivaldi, hoe kan het dan dat verschillende strijkers het verschillend uitvoeren? Zijn er dan verschillende versies over de jaren heen ontwikkeld, of geven die dan zo een grote draai aan? Want het verschil is wel echt hoorbaar, het is niet een halve noot langer hier en daar, maar echt een paar regels vrijwel anders.
    Jep, dat soort dingen vraag ik mij dus af. ^^

    *Oh, het gaat hier over de vier seizoenen van Vivaldi, zoals in de titel staat. Zo heet dat stuk. Dat stuk is opgedeeld in -je raadt het al- vier: winter, zomer, herfst en lente. Het stuk is echt ontzettend bekend, en als je het niet kent of het komt je niet bekend voor, kun je het altijd op youtube opzoeken, dan komt het je waarschijnlijk wel bekend voor.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik denk dat het afhangt van welk soort orkest je gebruikt en hoe goed die mensen kunnen spelen. Ik denk dat er wel vaker stukken worden herschreven om het te laten passen in het doen en laten van het orkest zelf. ^^


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik zou het totaal niet weten, wij hebben de vier seizoenen op cd en daar luisteren wij hem altijd op, niet via youtube of de radio (: Maar ik denk dat er een vrije draai aan word gegeven door de artiesten, wat op zich wel logisch is. Iedere uitvoering van welk muziekstuk dan ook is altijd anders, afhankelijk van het orkest. De bladmuziek zal misschien niet altijd officieel worden aangepast, maar ik denk dat alle uitvoerders het wel eigen willen maken en het daarom zo doen. Misschien heb ik het wel helemaal fout hoor, maar het klinkt wel logisch voor mij ^^

    Ik denk dat het vooral bij iedereen anders gespeeld wordt, want zeg nou zelf, als je zelf iets bedacht hebt ben jij de enige (vind ik) die het kan spelen hoe jij het bedoeld heb. Men kan het wel naspelen, maar het kan alleen op hún eigen manier gespeeld worden.
    De stukken van Vivaldi lijken mij wel vaker herschreven en er wordt in geknipt en geplakt, dus ja, dan klinkt het wel anders, hehe.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Klassieke muziek moet je vergelijken met acteren. Wat je omschrijft heb je bij quasi alle klassieke opvoeringen. Zie de bladmuziek zoals het het script/scenario voor een film. Het is het vertrekpunt voor de acteurs, maar de regisseur zit te dirigeren en kan de tekst nader interpreteren en lichtjes wijzigen, naargelang de sfeer die hij wilt oproepen. Het script is slechts het halve werk. De regisseur overziet welke sfeer opgeroepen moet worden: waar moet een stilte vallen als ze iets vertellen, waar moeten de zinnen ingehouden worden, het moment gerekt worden, gas gegeven worden. Dit staat niet op papier. De regisseur wekt de dode tekst tot leven.
    Hetzelfde in de muziek. Het is het vertrekpunt, maar de dirigent blaast het tot leven en kleurt en interpreteert het op een eigen manier. Om de scène/het verhaal/de sfeer tot bij de luisteraar te brengen.
    Of de muzikant, dit zie je bij de koninging Elisabethwedstrijd. Het verplichte werk, zal door iedereen anders worden gebracht. Klassieke muziek is het vertellen van een verhaal, zonder woorden, maar door het oproepen van sferen. Ze lezen met andere woorden iets voor, ze voeren iets op. Vandaar dat er zoveel variatie opzitten kan, per verschillende opvoering. Iedereen "leest het verhaal voor'' op een andere manier.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2016 - 12:41 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.