Normaal gesproken zou ik het er niet zo belangrijk vinden om er een topic over aan te maken, maar zo blijkt maar weer hoe afhankelijk ik werkelijk ben van het LJH.
Ja, het voelt een beetje alsof ik dat heb. Even wat achtergrondinformatie:
Op mijn school hebben we koor als verplicht vak in de bovenbouw. In de afgelopen jaren werd het door de school best wel serieus genomen en waren de concerten dus ook best wel uitgebreid; we hadden een groot koor (moest ook wel, want vanaf de derde klas zat iedere klas verplicht in het koor), met een professioneel orkest en ingehuurde profzangers als solisten. Vorig jaar ging onze dirigent echter met pensioen en is koorzang overgenomen door twee jonge docentes die vrijwel geen ervaring hebben met het dirigeren van een koor. Om die reden hadden ze besloten om het dit jaar klein te houden; een kort stuk, een klein orkest (bestaande uit leerlingen en vrijwilligers) en de solistenpartijen zouden dan worden gezongen door kleine groepjes leerlingen (ongeveer drie per stem).
Het muziekstuk dat we zingen, de Misa Criolla, bestaat uit vijf stukken en die stukken zijn verdeeld onder de meidensolisten en de jongenssolisten (jongens doen stuk 1, meiden stuk 2, jongens stuk 3, meiden stuk 4 en 5). Ik doe mee met de meidensolisten en dat gaat goed, want we kennen allemaal de tekst, we weten wanneer we moeten inzetten en we halen alle noten. De jongens, daarentegen, hebben de afgelopen repetities enorm staan worstelen met hun muziek, deels omdat ze het werkelijk te hoog vinden, deels omdat het ze gewoon een beetje onzeker maakt om daar voor een grote groep te staan en dan eng hoog te moeten zingen.
Nu heeft een van de jongens dus aan me gevraagd of ik misschien in een lager register (aka borststem) mee zou willen zingen met de jongens en daarnaast ook nog de meidenstukken mee zou willen doen, want hij is bang dat de jongens het op zichzelf niet gaan redden. Oh, en morgen is de generale repetitie. In andere woorden, of ik nog even twee stukken wil leren, vanavond. :'D
En, omdat ik zingen leuk vind en waarschijnlijk een volslagen idioot ben, heb ik ja gezegd en ben ik nu dus als een malloot aan het oefenen. Zal je altijd zien dat ik dus morgen maar de helft van mijn stem nog heb. :')
Dus, wat voor rare levenskeuzes hebben jullie in de afgelopen tijd nog gemaakt?
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.