Ik maak altijd samenvattingen... En meestal kost dat ook ontzettend veel tijd, maar dat is meestal ook omdat ik een concentratiespanne van niks heb en constant afgeleid ben door alles (en daar heb ik op de toets ook last van, en als ik me dan weer wil concentreren schiet ik in de stress en weet ik niks meer en krijg ik m'n toets niet af :'D)
Maar samenvattingen helpen wel heel goed voor mij. Voor geschiedenis bijvoorbeeld maak ik alleen maar samenvattingen. Meestal lees ik die niet eens meer door, doordat ik alles in chronologische volgorde heb gezet en alles duidelijk op een rijtje heb, weet ik genoeg. Voor de toetsen heb ik dan ook altijd een 8 of hoger :')
Verder: als ik een vak niet snap of een onderdeel niet begrijp (bij bijvoorbeeld aardrijkskunde of economie) dan zoek ik op youtube filmpjes over dat onderwerp. Meestal lukt het me dan wel.
Verder: markeren. Ik moet m'n boeken gewoon weer inleveren aan het einde van het schooljaar, dus in mijn boeken markeer ik niet, maar mijn samenvattingen wel.
Ook moest ik ooit dingen onthouden van een fonetisch alfabet. Toen had ik memorykaartjes gemaakt, werkte perfect! Ik weet niet wat voor toets je hebt, over welk onderwerp, maar ik zou gewoon de manier die het beste voor jou werkt kiezen. Heb je veel aan mindmaps? Maak een mindmap. Werk je liever met schema's? Maak een schema. Maak korte aantekeningen van dingen die het belangrijkst zijn. Probeer een paragraaf in 2 zinnen samen te vatten (oefenen wij altijd bij aardrijkskunde). Maak oude toetsen/proeftoetsen/voorbeeldopgaven/testjezelfs/whatever en kijk wat je al weet en wat je nog moet leren.
Heel veel succes!
Ik ga nu ook weer verder met leren, toetsweek, ugh. Dit is gelijk ook een MT, omdat ik voor sommige vakken echt geen goede leerstrategie heb (sowieso is twee tot een dag van te voren beginnen met leren niet praktisch, oeps), en misschien kom ik nog wel op ideeën dankzij dit topic.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly