• Hoi Quizletters!

    Ik zie steeds meer dat mensen hier links inspringen bij het schrijven. In boeken zie je dat ook, maar zeker niet altijd.
    Wat zijn hier eigenlijk de exacte regels voor? En doen jullie dat ook?
    Ik heb wel wat op internet rondgekeken, maar heb verschillende antwoorden gevonden. Blijkbaar is het niet verplicht en hangt het dus van uitgever tot uitgever af.


    The soul needs autumn.

    Founder schreef:
    Het enige jammere vind ik, is dat de [ tab ] op Quizlet vaak niet mooi uit lijkt te komen, dan is de ene zin al wat verder verwijderd van de rand dan de ander wanneer je in twee zinnen na elkaar een tab gebruikt. Niet dat ik me er aan stoor, maar uiteraard zou het mooier zijn als ze op hun plaats stonden.

    Even een random deeltje uit een story van me:



    Heeft iedereen dit eigenlijk? Of weten jullie hoe het komt?


    Oh ja, die rare ongelijke tabs, daar verwonder ik me ook al jaren over. Het is inderdaad niet echt storend, maar wel vreemd. :'D Ik heb daar nooit enig patroon in kunnen vinden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Scribe schreef:
    Nu ik mij er ook wat in verdiept heb, vind ik het eigenlijk niet mooi om het elke keer bij een gesproken tekst te doen. Als er dan veel achterelkaar wordt gesproken, denk ik juist dat het weer druk gaat ogen. Voor deze optie kun je zelf kiezen toch?


    Welke optie precies? Je kunt kiezen of je wilt inspringen of niet, maar het is wel de bedoeling dat je óf voor iedere alinea inspringt (met uitzondering van alineas na witregels), of helemaal nooit. Dat mengen zal tot een wat verwarrend resultaat leiden, dus dat raad ik heel erg af. Dat is in principe ook gewoon fout.

    Of had je het over enters bij gesproken tekst? Die moet je wel echt zetten, tenzij je een hele goede reden hebt om dat niet te doen. Ik ben zelf iemand die vaak heel veel gesprekken in haar verhalen stopt (hier bijvoorbeeld, om maar een willekeurig voorbeeld te geven), maar daar wordt het niet druk van. Het zorgt eerder voor rust als je consequent gebruik maakt van enters, omdat het gemakkelijker is om te volgen wie er aan het woord is. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wiarda schreef:
    (...)

    Zonder de inspringing zou je nu (in ieder geval op de desktop versie) niet precies weten of de schrijver hier op enter had gedrukt en dus een nieuwe alinea was begonnen, of dat de tweede zin in dezelfde alinea gewoon niet meer ernaast paste en daarom eronder werd gezet. Daarom wordt de inspringing bij veel boeken gebruikt, maar hij is niet verplicht. ^^


    Maar is het dan, als twee mensen aan het praten zijn, bij alle twee mensen laten inspringen of alleen bij de andere persoon?

    Dus zo:

          'Hoi, ik moet wat bekennen,' zei Patrick.
          'Hoi, wat is er aan de hand?' Spongebob keek hem vragend aan blablabla.
          'Ik heb je tandenborstel gebruikt om de wc-pot schoon te maken.'

    Of zo:

          'Hoi, ik moet wat bekennen,' zei Patrick.
    'Hoi, wat is er aan de hand?' vroeg ik, terwijl ik Patrick vragend aankeek. blablabla.
          'Ik heb je tandenborstel gebruikt om de wc-pot schoon te maken.'


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Oké, ik heb gisteravond dit geschreven. (nog niet nagekeken op fouten, heb ik even geen zin in) Dus dan moet het zo?


    Een luide schreeuw deed me ineenkrimpen van kwelling en angst. De haren op mijn lichaam stonden rechtovereind en ik bleef stokstijf staan. Koningin Abbigail merkte het en draaide zich geïrriteerd om. Ze zei verder niets en pakte alleen mijn hand vast. Dat was misschien nog wel het ergste van allemaal. De snijdende stilte. Mijn hand was inmiddels klam geworden, van het zweet dat bij me was uitgebroken. Nu was het menens. Dat was het eigenlijk al die tijd al geweest, maar nu voelde het pas echt-echt. Zomenteen zou ik drie gevangenen gaan zien, die misschien doorgedronken met bloed waren. Hun eigen bloed.Ze zouden een uur in de wind stinken, naar zweet, bloed en uitwerpselen.
          Nog een schreeuw.
          Ik kokhalsde. Al het bloed trok uit mijn gezicht. Was ik er wel klaar voor om dit te zien? Had ik me er mentaal goed op voorbereid? In mijn gedachten lachte ik mezelf uit.
          Nee.
          Dat was duidelijk. Ik kon me er ook niet op voorbereiden. Dat zou onmogelijk zijn. Ik wist namelijk niet wat ik moest verwachten.
          ‘Kom mee Ivy, het valt wel mee. Ik wil dat je dit zit. Dit zullen ze later ook met andere gevangenen doen, als jij koningin bent. Ik wil dat je overal vanaf weet. Ook wat ze hier dus in de kerkers doen.’ Verast keek ik op. Zowel door de woorden en het feit dat ze voor het eerst tegen me sprak, sinds we in de kerkers liepen. Al die tijd had een ijzige stilte om ons heen gehangen. Het leek alsof het ons uitlachte. Een moeder en dochter die niets gemeen hadden. Een gespreksonderwerp waarover ze konden praten. Het sneed in ons. Of aan ons. Stak ons waar het ons kon steken. Gelukkig was het nu weg, nu één van ons dan eindelijk iets gezegd had.
          ‘Ik weet het,’ zei ik met een schorre stem. Hij klonk nergens meer naar en had heel veel weg van een kraai. Mijn mond was uitgedroogd, maar dat kon niemand iets schelen. Evenals mijn mentale toestand, dat steeds meer, naarmate we dichterbij kwamen, achteruit ging.Koningin Abbigail besliste over mij, zolang ik hier woonde. Ik had geen keus, helaas.

    Toen opende de bewaker, die ons begeleidde, onverwachts een deur. Ik had gelijk gehad over de stank, maar het rook het verre niet, naar van wat ik in gedachten had. Ik begon te kokhalzen en hield een hand voor mijn mond en neus, die ik met een smerig gezicht ophaalde.
          ‘Oh mijn God. Wat een stank.’ Koningin Abbigail zei niets, maar liet door middel van haar lichaamstaal zien, dat ze zicht voor mijn ongepaste gedrag schaamde. Met een enorme tegenzin haalde ik mijn hand weg. Onmiddellijk drong de stank weer door mijn neus heen en ik moest erg mijn best doen om niets te laten merken. Ik wilde niet dat ze zomenteen nog meer kritiek op mij had. Ik zou al een hele lading over mij heen krijgen, mocht er zich vandaag nog een geschikt moment voordoen. Een paar keer hoestte ik en haalde een aantal keer diep –door mijn mond – in en uit. Toen ik dat had gedaan, zette ik me, zowel mentaal als fysiek schrap, voor wat ik zo ging zien. Ik hield de hand van de koningin stevig vast. Het maakte me niet eens meer uit dat hij zweterig was. Ze kon niet van me verwachtten dat ik hier tegen bestand was. Dat was onmogelijk. Nog nooit had ik zoiets gezien of ooit geroken. Ik was hier nog lang niet klaar voor en wilde terug. Bovendien had ik inmiddels door dat ik een zwakke maag had en ik was bang, dat ik zo echt moest overgeven. Hij begon langzamerhand op te spelen en ik hoopte niet dat ik in het bijzijn van iedereen mijn maaginhoud ging laten zien.
          Alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik erg in de war was. Mijn hart wou wegrennen, terwijl mijn hoofd zei dat ik moest blijven. Daardoor was het ook erg moeilijk om me te concentreren. Mijn ademhaling werd sneller, onregelmatiger en ik was bang dat ik de hand van koningin Abbigail fijnkneep.
          Nog een schreeuw.
          Zelfs meerdere achterelkaar.
          Tijd om stil te staan gaf de koningin mij echter niet. Dit keer kneep zij in mijn hand en sleurde me voorzichtig mee, terwijl ik een nare smak in mijn mond begon te proeven. Tevergeefs probeerde ik het weg te slikken, wat ervoor zorgde dat ik weer begon te hoestten.
          Ze bewoog haar hoofd naar me toe. ‘Stel je niet zo aan,’ siste ze in mijn oor, zo zacht dat ik moeite had om haar te kunnen verstaan. Ik antwoordde echter niets terug. In plaats daarvan, klemde ik mijn kaken stevig op elkaar.

    [ bericht aangepast op 6 feb 2016 - 21:09 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    (...)

    Maar is het dan, als twee mensen aan het praten zijn, bij alle twee mensen laten inspringen of alleen bij de andere persoon?

    Dus zo:

          'Hoi, ik moet wat bekennen,' zei Patrick.
          'Hoi, wat is er aan de hand?' Spongebob keek hem vragend aan blablabla.
          'Ik heb je tandenborstel gebruikt om de wc-pot schoon te maken.'

    Of zo:

          'Hoi, ik moet wat bekennen,' zei Patrick.
    'Hoi, wat is er aan de hand?' vroeg ik, terwijl ik Patrick vragend aankeek. blablabla.
          'Ik heb je tandenborstel gebruikt om de wc-pot schoon te maken.'


    Bij alle mensen! Je moet áltijd als je een enter zet, ook opnieuw inspringen. ^^

    Dat "ander persoon aan het woord" sloeg op het gebruik van enters, niet dat van tabs. Ongeacht of je tabs in je tekst wilt gebruiken of niet, moet je sowieso iedere keer dat iemand anders aan het woord komt een enter zetten. Met iemand anders wordt dan "niet dezelfde persoon als de persoon die het laatst heeft gesproken" bedoeld, niet bijvoorbeeld "iemand anders dan je hoofdpersoon", of zo. Als Patrick dus iets zegt en Spongebob heeft als laatste gesproken, heb je een enter nodig. Andersom geldt hetzelfde als Spongebob iets zegt en Patrick als laatste heeft gesproken. Alleen als Patrick iets zegt, je iets beschrijft (Patrick gaapte, of zo) en Patrick daarna nog iets zegt, hoort dat één alinea te zijn.

    Dat zijn de regels voor enters in gesprekken. Dat staat los van of je inspringt of niet. Je mag dat wel of niet doen, dat is jouw keuze, maar als je het wel doet, moet je het bij íédere nieuwe alinea doen (behalve de allereerste alinea van een tekst en de alinea meteen na een witregel), en het maakt niet uit wat de inhoud van die alinea is. Wel of niet inspringen is net zoiets als de keuze tussen enkele en dubbele aanhalingstekens voor gesprekken, dus de keuze tussen '...' en "...". Het is allebei goed en je mag gebruiken wat jij het mooist vindt, maar je moet het niet gaan mengen, want dat staat een beetje raar.

    Als dit het begin van een verhaal was, zou dit dus goed zijn, met overal tabs behalve voor de eerste regel:
    “Waar zou ze zijn?” vroeg Holden zich hardop af. “Die bij de ingang was het niet. Misschien die roodharige daar?”
          Wilby schudde zijn hoofd. “Dat is Ginny Weasley, Harry Potters vriendin.”
          “Oh,” zei Holden verrast. “Lijkt me niet, dan. Je steelt niet de vriendin van de man die Jeweetwel heeft omgelegd.”
          “Um,” zei Johnson.
          “Maar wie dan wel?” vroeg Yates, die nog steeds zoekend om zich heen keek. “Ze moet hier toch ergens zijn?”
          “Um,” herhaalde Johnson, maar luider dit keer.

    En dit ook, helemaal zonder tabs:
    “Waar zou ze zijn?” vroeg Holden zich hardop af. “Die bij de ingang was het niet. Misschien die roodharige daar?”
    Wilby schudde zijn hoofd. “Dat is Ginny Weasley, Harry Potters vriendin.”
    “Oh,” zei Holden verrast. “Lijkt me niet, dan. Je steelt niet de vriendin van de man die Jeweetwel heeft omgelegd.”
    “Um,” zei Johnson.
    “Maar wie dan wel?” vroeg Yates, die nog steeds zoekend om zich heen keek. “Ze moet hier toch ergens zijn?”
    “Um,” herhaalde Johnson, maar luider dit keer.

    Het is alleen niet goed als je soms tabs gebruikt bij een nieuwe alinea en soms niet.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ah zo. Heel erg bedankt! c:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Oké, ik heb gisteravond dit geschreven. (nog niet nagekeken op fouten, heb ik even geen zin in) Dus dan moet het zo?

    Een luide schreeuw deed me ineenkrimpen van kwelling en angst. De haren op mijn lichaam stonden rechtovereind en ik bleef stokstijf staan. Koningin Abbigail merkte het en draaide zich geïrriteerd om. Ze zei verder niets en pakte alleen mijn hand vast. Dat was misschien nog wel het ergste van allemaal. De snijdende stilte. Mijn hand was inmiddels klam geworden, van het zweet dat bij me was uitgebroken. Nu was het menens. Dat was het eigenlijk al die tijd al geweest, maar nu voelde het pas echt-echt. Zomenteen zou ik drie gevangenen gaan zien, die misschien doorgedronken met bloed waren. Hun eigen bloed.Ze zouden een uur in de wind stinken, naar zweet, bloed en uitwerpselen.
          Nog een schreeuw.
          Ik kokhalsde. Al het bloed trok uit mijn gezicht. Was ik er wel klaar voor om dit te zien? Had ik me er mentaal goed op voorbereid? In mijn gedachten lachte ik mezelf uit.
          Nee.
          Dat was duidelijk. Ik kon me er ook niet op voorbereiden. Dat zou onmogelijk zijn. Ik wist namelijk niet wat ik moest verwachten.
          ‘Kom mee Ivy, het valt wel mee. Ik wil dat je dit zit. Dit zullen ze later ook met andere gevangenen doen, als jij koningin bent. Ik wil dat je overal vanaf weet. Ook wat ze hier dus in de kerkers doen.’ Verast keek ik op. Zowel door de woorden en het feit dat ze voor het eerst tegen me sprak, sinds we in de kerkers liepen. Al die tijd had een ijzige stilte om ons heen gehangen. Het leek alsof het ons uitlachte. Een moeder en dochter die niets gemeen hadden. Een gespreksonderwerp waarover ze konden praten. Het sneed in ons. Of aan ons. Stak ons waar het ons kon steken. Gelukkig was het nu weg, nu één van ons dan eindelijk iets gezegd had.
          ‘Ik weet het,’ zei ik met een schorre stem. Hij klonk nergens meer naar en had heel veel weg van een kraai. Mijn mond was uitgedroogd, maar dat kon niemand iets schelen. Evenals mijn mentale toestand, dat steeds meer, naarmate we dichterbij kwamen, achteruit ging.Koningin Abbigail besliste over mij, zolang ik hier woonde. Ik had geen keus, helaas.

    Toen opende de bewaker, die ons begeleidde, onverwachts een deur. Ik had gelijk gehad over de stank, maar het rook het verre niet, naar van wat ik in gedachten had. Ik begon te kokhalzen en hield een hand voor mijn mond en neus, die ik met een smerig gezicht ophaalde.
          ‘Oh mijn God. Wat een stank.’ Koningin Abbigail zei niets, maar liet door middel van haar lichaamstaal zien, dat ze zicht voor mijn ongepaste gedrag schaamde. Met een enorme tegenzin haalde ik mijn hand weg. Onmiddellijk drong de stank weer door mijn neus heen en ik moest erg mijn best doen om niets te laten merken. Ik wilde niet dat ze zomenteen nog meer kritiek op mij had. Ik zou al een hele lading over mij heen krijgen, mocht er zich vandaag nog een geschikt moment voordoen. Een paar keer hoestte ik en haalde een aantal keer diep –door mijn mond – in en uit. Toen ik dat had gedaan, zette ik me, zowel mentaal als fysiek schrap, voor wat ik zo ging zien. Ik hield de hand van de koningin stevig vast. Het maakte me niet eens meer uit dat hij zweterig was. Ze kon niet van me verwachtten dat ik hier tegen bestand was. Dat was onmogelijk. Nog nooit had ik zoiets gezien of ooit geroken. Ik was hier nog lang niet klaar voor en wilde terug. Bovendien had ik inmiddels door dat ik een zwakke maag had en ik was bang, dat ik zo echt moest overgeven. Hij begon langzamerhand op te spelen en ik hoopte niet dat ik in het bijzijn van iedereen mijn maaginhoud ging laten zien.
          Alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik erg in de war was. Mijn hart wou wegrennen, terwijl mijn hoofd zei dat ik moest blijven. Daardoor was het ook erg moeilijk om me te concentreren. Mijn ademhaling werd sneller, onregelmatiger en ik was bang dat ik de hand van koningin Abbigail fijnkneep.
          Nog een schreeuw.
          Zelfs meerdere achterelkaar.
          Tijd om stil te staan gaf de koningin mij echter niet. Dit keer kneep zij in mijn hand en sleurde me voorzichtig mee, terwijl ik een nare smak in mijn mond begon te proeven. Tevergeefs probeerde ik het weg te slikken, wat ervoor zorgde dat ik weer begon te hoestten.
          Ze bewoog haar hoofd naar me toe. ‘Stel je niet zo aan,’ siste ze in mijn oor, zo zacht dat ik moeite had om haar te kunnen verstaan. Ik antwoordde echter niets terug. In plaats daarvan, klemde ik mijn kaken stevig op elkaar.



    Ja, de tabs staan zo goed! (:
    Het is wel gewoonte om acties die volgen op een gesproken stukje en door iemand anders worden uitgevoerd dan de persoon die heeft gesproken, ook in een nieuwe alinea te zetten. In bijvoorbeeld de alinea die begint met "Oh mijn God" is het volgens mij de ik-persoon die klaagt over de stank, toch? Meestal zou er dan weer een enter worden gezet voor Koningin Abbigail, omdat zij niet degene is die net sprak. Dat is echter een wat minder harde regel dan die voor gesprekken, meer een soort suggestie.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja, de tabs staan zo goed! (:
    Het is wel gewoonte om acties die volgen op een gesproken stukje en door iemand anders worden uitgevoerd dan de persoon die heeft gesproken, ook in een nieuwe alinea te zetten. In bijvoorbeeld de alinea die begint met "Oh mijn God" is het volgens mij de ik-persoon die klaagt over de stank, toch? Meestal zou er dan weer een enter worden gezet voor Koningin Abbigail, omdat zij niet degene is die net sprak. Dat is echter een wat minder harde regel dan die voor gesprekken, meer een soort suggestie.


    Ah weer wat geleerd! Ik ga het gelijk aanpassen en ik gedachten houden. c:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!