• Terwijl ik hier in een half verlichte woonkamer zit, nadat ik vandaag de studiebeurs in Eindhoven heb bezocht dringt het tot me door dat wat ik wil doen, ik waarschijnlijk al lang en breed gevonden heb. Het plezier, het warme gevoel (van erbij horen) en het feit dat ik de lessen begreep maakte me enorm enthousiast over de deze opleiding....communicatie in Eindhoven is voor mij een opleiding zoals geen ander.
          Ik ben altijd erg gedreven geweest, maar mijn eerste middelbare school jaren liepen niet lekker, ik had namelijk nooit geleerd hoe ik huiswerk moest maken, hoe ik moest leren voor een toetst. Van havo vwo ging ik naar havo, naar vmbo-t havo en daarna zelfs naar mavo/vmbo-t, ik had het gevoel dat ik iets moest bewijzen. Zeker nadat mijn vmbo-t Duits docente het niet geloofde dat ik het aan kon en me naar de slechtste school uit de buurt wou sturen, gelukkig waren mijn ouders het daar niet mee eens en vochten zij voor mij. Uiteindelijk kreeg ik dan toch de touwtjes in handen en haalde met een 7,5 gemiddeld mijn Mavo, haalde vervolgens als een van de beste mijn Havo en werd de 'nerd' van de klas.
          De beste zijn, dat is wat ik wil en voor minder doe ik het niet. Maar daar zat ik dan, zoekend en zoekend en zoekend, niet wetend wat ik wilde .......of eigenlijk toch wel. Er was echter een klein puntje: mijn dyslexie. Spellings toetsen haalde ik altijd met vlag en wimpel met een dikke vette 1 en als het mogelijk was bij ons op school zou er een 0 hebben gestaan. Nu kwam echter al snel boven drijven dat je bij communicatie 90% van 100% moet scoren op vier onderdelen spelling en dus brak mijn idealistische toekomstdroom in tien triljard kleine stukjes. Want hoe gedreven ik ook ben en hoe hard ik ook werk, aan mijn kunnen zit ook een limiet. Na vandaag brult de trotse leeuwin in mij, klaar om zich te bewijzen en de wereld te bevechten, klaar om alle pestkoppen, leraren of wie dan ook die niet gelooft dat ik het kan te laten zien dat ze het mis hebben. Maar als ik er over ga malen, word die leeuwin steeds kleiner en kleiner en kleiner......

    Ik zou kunnen vechten, ik zou het kunnen doen, maar ik geloof zelf niet dat ik het kan en ik ben zo bang om te falen, zo bang dat ik de opleiding geweldig vind en dat ik dan zak door mijn dyslexie en dat ik dan weg moet en mijn droom moet achterlaten. Zo bang dat de tranen nu over mijn wangen rollen.


    I don't know what to do anymore


    You were born original, don't die as a copy.

    Hee, jeetje... Wat rot moet dat voelen.
    Waarschijnlijk een hele domme vraag van me, maar houden ze op die opleiding dan echt geen rekening met je dyslexie? Dat ze daar een ander soort eisen aan stellen? Want je bent niet dom of wat dan ook, verre van. Je hersenen verwerken dingen gewoon anders. Maar dat mag je toch niet weerhouden om je grootste droom waar te maken?
    Zou je met ze daarover in gesprek kunnen gaan?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Op de universiteit waar ik zit, kun je iets aanvragen waardoor je met dyslexie wordt erkend en krijg je -denk ik- vrijstelling op sommige gebieden, of bij ons dan, mag je langer doorwerken. Misschien kun je daar eens gaan kijken wat de opties zijn?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Brult de leeuw in je? Geen Hufflepuff meer? :p


    Maar zoals de rest al zegt: houdt die school/opldeiding geen rekening met je dyslexie? Als ik jou was zou ik dat ff navragen voordat je de hoop opgeeft. Zou zonde zijn als je hierdoor niet de studie kunt doen die je wilt doen.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Dat moet wel stom zijn...
    En houd je school daar echt geen rekening mee?
    En dit is misschien een domme vraag maar, weten ze wel dat je dyslexie hebt?


    You are my piece of paradise.

    Volgens mij houden scholen daar altijd rekening mee. Maar ik wil toch wel even waarschuwen dat dat niet noodzakelijk betekent dat wat zij 'voldoende steun bieden' vinden, ook voldoende voor jou is. Communicatie in Eindhoven studeren is misschien wel leuk, maar als ze ergens anders een betere ondersteuning bieden voor mensen met dyslexie kan je ook daar eens kijken. En als je toch echt in Eindhoven wilt blijven, ga dan vooral eens praten met de mensen daar.


    The soul needs autumn.

    Hooverphonic schreef:
    Hee, jeetje... Wat rot moet dat voelen.
    Waarschijnlijk een hele domme vraag van me, maar houden ze op die opleiding dan echt geen rekening met je dyslexie? Dat ze daar een ander soort eisen aan stellen? Want je bent niet dom of wat dan ook, verre van. Je hersenen verwerken dingen gewoon anders. Maar dat mag je toch niet weerhouden om je grootste droom waar te maken?
    Zou je met ze daarover in gesprek kunnen gaan?


    Zeg dat.
    En nee hoor dat is geen domme vraag, want die vraag stelde ik ook en toen kreeg ik het antwoord dat ze "Speciale lesmaterialen" hebben, maar daar kreeg ik niet het gevoel van dat ik het dan opeens wel zou kunnen. Maar ze moeten inderdaad rekening ermee houden en als ze dat niet doen kun je altijd juridische stappen ondernemen, want het is wettelijk vastgesteld. Alleen voelt het dan voor mij ook alsof ik meteen vijanden maak.

    [ bericht aangepast op 27 sep 2015 - 18:39 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    Gibbs schreef:
    Brult de leeuw in je? Geen Hufflepuff meer? :p


    Maar zoals de rest al zegt: houdt die school/opldeiding geen rekening met je dyslexie? Als ik jou was zou ik dat ff navragen voordat je de hoop opgeeft. Zou zonde zijn als je hierdoor niet de studie kunt doen die je wilt doen.


    Yolanda, stom kind.=') Alhoewel ik wel even moest glimlachen gisteravond toen ik je reactie las en dat moet met zo'n depresieve bui ook wat waard zijn.


    You were born original, don't die as a copy.

    Patholoog schreef:
    Op de universiteit waar ik zit, kun je iets aanvragen waardoor je met dyslexie wordt erkend en krijg je -denk ik- vrijstelling op sommige gebieden, of bij ons dan, mag je langer doorwerken. Misschien kun je daar eens gaan kijken wat de opties zijn?


    Langer doorwerken is volgens mij wel een standaard regeling volgens mij, waarvan ik niet eens zeker ben dat ze die daar naleven maar het is niet opeens dat als ik extra tijd heb de regels van spellings opeens mijn hoofd in rollen. Ik bedoel ik ben niet verschrikkelijk, want dan had ik hier op Quizlet wel wat vaker commentaar gehad op mijn verhalen neem ik aan, maar ik ben geen beta wonder zoals Square en dat zoeken ze wel.


    You were born original, don't die as a copy.