Om eerlijk te zijn heb ik zelf ook nooit een verhaal helemaal afgeschreven in mijn eentje. Ik denk dat het probleem het 'm zit in een gebrek aan discipline, motivatie, en dat je misschien ook nog niet goed weet hoe je het precies wilt. Dat is in ieder geval bij mij zo. Dat het uiteindelijke doel niet volledig helder is. En dan haak ik vaak snel af. Maar ik weet niet of dat herkenbaar is?
Wat voor mij helpt om projecten te voltooien is om in een groep te werken of met z'n tweeën. Ik heb een aantal jaar geleden een sprookjesboek geïllustreerd (van pak 'm beet, ruim 30 tekeningen) en het is (in eigen beheer) uitgegeven, maar dit heb ik echt niet in mijn eentje gekund. Ik moest echt elke week of in ieder geval om de week afspreken met de opdrachtgever om daadwerkelijk iets te doen. Ik moest heel veel deadlines stellen en zodra de deadline voorbij was moest ik mijn werk laten zien, waar vaak ook enig commentaar op werd geleverd.
Dat heeft mij uiteindelijk geholpen. Binnen een half jaar had ik het boek in mijn handen.
En dat versus zooveeel verhalen die ik in mijn eentje heb geschreven (zowel comic als gewoon ''plain'' geschreven) die nooit af zijn gekomen en waar ik vreselijk lang mee bezig was. Puur omdat ik het aan niemand heb laten zien (of aan een hele beperkte groep). Als je te weinig feedback krijgt waar je ook echt iets aan hebt of dat je in ieder geval genoeg motiveert om verder te schrijven, is het lastig om het voort te zetten.
Wat mijn tip denk ik is, zorg ervoor dat er iemand is die met regelmaat je werk bekijkt en bekritiseerd. Spreek met elkaar deadlines af. Hele korte deadlines van bijvoorbeeld een week hielpen mij het meest, omdat ik zo het overzicht kon behouden en niet maar bleef uitstellen.
En jezelf belonen kan ook enorm helpen. Ik had een klein projectje met mijn beste vriendin lopen. Ze wilde een website maken en had daar een aantal tekeningen voor nodig. Zij gaf mij de opdracht en dan mocht ik zelf een dealine stellen. En als ik die had gehaald dan gaf ze me een chocoladereep. :') (Ja, ik ben aangekomen. x'D Geen hele goede aanrader als je op je lijn wilt letten.)
Momenteel ben ik ook bezig met een wat grotere groep (9 personen) om een boek te schrijven over een bepaald onderwerp dat ons gezamenlijk erg bezighoud. Het is hier nog heel erg afwachten of het wat gaat worden, omdat je met zoveel mensen snel het overzicht verliest. Maar ik ben heel benieuwd. ^^
Het verschil tussen jou en mij is denk ik alleen dat jij alles zelf grotendeels moet verzinnen, en dat veel dingen waar ik aan heb gewerkt (of aan werk) al waren voorgekauwd zeg maar. Dat maakt het (voor mij in ieder geval) al een stuk makkelijker. Dus misschien dat samenwerken aan een verhaal ook kan helpen om iets af te krijgen.
Nou ja, dat waren mijn tips. Hopelijk heb je er wat aan! (:
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso