Ik ben inmiddels 21 en zat een tijdje terug in een soortgelijke situatie. Twee jaar geleden heb ik mijn studie voor onderwijsassistente afgerond. Ik deed dat niet van harte, maar simpelweg omdat ik toch al bezig was en geen idee had wat ik anders wilde doen. Na die drie jaar dacht ik ook dat ik het onderwijs voor de rest van mijn leven achter me zou laten, want ik zag mezelf echt niet als juffrouw voor de klas staan.
Inmiddels denk ik te beseffen dat het niet zo zeer het onderwijs was waar ik niet geschikt voor was, maar de leeftijdsgroep waar ik me op moest richten. Na de zomervakantie ga ik met een studie voor lerares Nederlands beginnen, waarbij ik stage ga lopen op een middelbare school. Na die studie zou ik ook aan het werk kunnen als lerares voor mensen die Nederlands als tweede taal leren, wat mij ontzettend leuk lijkt.
Ik hoop dat dit de juiste keuze voor mij is, maar uiteraard weet ik dat pas als ik daadwerkelijk aan de studie begonnen ben.
Ook ik had/heb de droom om van schrijven mijn beroep te maken. Dat gevoel was twee jaar geleden nog vele malen sterker dan nu. Inmiddels weet ik dat dat niet realistisch is, of in ieder geval voorlopig niet, en dat ik een opleiding moet doen waarmee ik een vaste baan kan vinden, en dus een vast inkomen kan hebben.
Wat inderdaad niet helpt is dat alles en iedereen om je heen je het gevoel geeft dat je op je 19e, of het liefst nog eerder, jezelf al door en door moet kennen, en de juiste keuzes moet kunnen maken. Houd in gedachten dat je nog jong bent en dat je, ondanks dat anderen dat van je verwachten, nog geen vast beeld hebt van hoe jou toekomst eruit moet zien. Je mag verkeerde keuzes maken, en je mag je plannen nog over een totaal ander boeg gooien. Maar wat ik wel aanraad is om zolang je nog niet weet wat je dan precies wil, gewoon even op de weg te blijven waar je op bent. Ik kan je vertellen dat je tussen je 19e en 21ste een hoop over jezelf leert, en dat je een stuk volwassener wordt in zeer korte tijd. Als je over een jaar je opleiding hebt afgerond, ben je wellicht beter in staat om een nieuwe opleiding te kiezen, die beter bij een eventueel toekomstbeeld en bij jouw karakter past. Bovendien heb je dan al een opleiding afgerond, en dat biedt de nodige zekerheid. Ondanks dat het lastig kan zijn om een baan te vinden, kun je na het afronden van deze opleiding misschien een opleiding op een hoger niveau gaan volgen, waarbij je weer meer kans hebt op een baan.
Tot zo ver al mijn wijze adviezen. :')
Heel veel succes met alle moeilijke keuzes!
“I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel