Zoals je het nu doet, klopt het inderdaad. ^^
Het verwarrende aan interpunctie rond aanhalingstekens is dat er verschillende standaards zijn. De ene is voor literatuur, zoals verhalen, en dat is ook wat wij als bèta's aanhouden op Q. De andere is voor citaten in andersoortige teksten, zoals in de krant of wetenschappelijke artikelen (en dat is waarschijnlijk ook wat je op school leert). Voor verhalen is het inderdaad de bedoeling dat je de komma bínnen de aanhalingstekens zet, en er geen gebruikt als de laatste zin voor het sluitende aanhalingsteken op een vraagteken of uitroepteken eindigt. De komma vervangt immers de laatste punt, en die is er in zulke gevallen niet. Dit is hoe je het ook in boeken zult tegenkomen, als het goed is - Nederlandse (en veel Engelse) tenminste, want in andere landen hebben ze soms ook weer andere regels.
Edit: Je gebruikt een punt als er niet achter het sluitende aanhalingsteken staat door wíé die tekst wordt gezegd. Dat betekent dat er geen "zei hij", "schreeuwde ik" of iets dergelijks staat, maar dat er gewoon een nieuwe zin begint die iets anders beschrijft. Zo dus:
"Ik vind het wel mooi," zei Laila bedachtzaam. "Wat vind jij er van?"
"Ik haat het." Mieke zag er nogal bleek uit.
[ bericht aangepast op 10 juni 2015 - 15:17 ]
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan