Ik had hetzelfde probleem als jij nu hebt, alleen was mijn middelbare school er vroeg bij met de studiekeuze, dus ik had zo'n drie jaar om te bepalen wat ik ging doen. Wat ik met name heb gedaan, is een studiekeuzetest ingevuld en daar kwam een studie naar voren die ik ontzettend interessant vond. Echter kwam ik er in de vierde klas van de middelbare achter dat meteen met mijn vervolgopleiding beginnen geen goede keus voor mij zou zijn. Daarom heb ik als eerst een "andere" studiekeuze gemaakt: ik zit nu in mijn tussenjaar.
Ik ben begin dit jaar echter weer gaan twijfelen over mijn studiekeuze. Of het werd Psychobiologie in Amsterdam of het werd Biologie in Wageningen. Psychobiologie was eigenlijk al mijn eerste keus, maar ik kreeg toch een plotselinge interesse voor Biologie, waardoor ik daar nog naar een proefstudeerdag en meeloopdag ben geweest. Bij psychobiologie heb ik hetzelfde gedaan, al was de meeloopdag niet echt representatief.
Waar ik met name op gelet heb, is het verschil in de universiteiten (semesters, colleges en weekindeling) en ik heb duidelijk aan de studenten gevraagd waarom ik nou juist voor die opleiding moet kiezen. Ik heb uiteindelijk toch weer voor Psychobiologie gekozen, omdat hier echt mijn hart ligt. Toen ik laatst bij de proefstudeerdag was geweest, kon ik die volgende dag bij het avondeten niet stoppen met vertellen over wat ik allemaal geleerd had van alle proefcolleges. Mijn moeder zei ook letterlijk tegen me: "Ik weet gewoon zeker dat dit dé studie voor jou is, omdat je er zo enthousiast over verteld."
Mijn advies aan jou: maak een studiekeuzetest en kijk naar de studies die je aanstaan. En vul deze echt met je verstand in, want anders komt er een antwoord wat niet klopt. Vervolgens zou ik informatie over studies die je aanstaan gaan opzoeken en kijken waar het allemaal aangeboden wordt. Daarna kun je open dagen en meeloopdagen gaan afspreken om je keuzes tegen elkaar te gaan afwegen. Ik heb geen idee of je thuis wilt blijven wonen of op kamers wilt, daar moet je misschien ook nog rekening mee houden. Kies vooral iets wat je interesseert en waar je meer over wilt leren, dan weet je zeker dat je niet verveeld raakt. Dat is ook iets wat ik van mijn zussen en broer heb geleerd, van hun studiekeuzes. Mijn zus heeft daar zelfs last van met haar werk, haha. Ze wil namelijk graag een uitdaging en niet telkens hetzelfde moeten doen. Dat heeft ze nu gevonden (al een tijdje, dat wel) en ik geloof dat ze heel gelukkig is met haar werk. ^^
Deep inside, I've never felt alive