Atkins, LCHF, Keto, er zijn best veel namen een soortgelijke 'diëten' hiervoor, maar het principe is hetzelfde. Je eet meer vet en minder koolhydraten. Waarom? Omdat je lichaam energie haalt uit koolhydraten of vet. Koolhydraten worden omgezet in glucose en dat wordt gebruikt als energie. Maar als je daar te veel van eet, slaat je lichaam het op als vet. Als je daar weinig van eet, gaat je lichaam over op vetverbranding voor energie. Vet is essentieel voor je lichaam, koolhydraten niet.
Dan heb je ook nog Paleo, wat ook wel het caveman (oerman) dieet genoemd wordt. Dit alles zijn echter niet echt diëten, maar eerder levenswijzen. Paleo richt zich er vooral op om geen bewerkte dingen te eten of dingen die ze vroeger ook niet hadden. Hieronder vallen dus veel koolhydraten.
Nu ben ik niet hier om jullie te overtuigen dat koolhydraten slecht zijn, ik weet dat er mensen zijn met een heel andere mening dan de mijne, haha. Ik ben erg geïnteresseerd in voedsel en wat voor invloed het heeft op je lichaam, waardoor ik ook niet hou van het concept calories in/calories out (waar je alleen kcal telt die erin en eruit gaan en niet op je macro's let). Als je meer wilt weten over het concept van LCHF raad ik je aan om dit te lezen en voor de wetenschappertjes onder ons heb ik een bericht met linkjes naar verschillende onderzoeken.
Zelf ben ik nog aan het uitvogelen wat het beste werkt, maar ik vind het werkelijk heel interessant allemaal. 8D Toch is het best moeilijk, want het westerse dieet is erg gebaseerd op koolhydraten en ik moet voor van alles allerlei alternatieven verzinnen. Het resulteert er wel in dat ik allerlei nieuwe dingen uitprobeer en veel meer groentes op een dag eet. In Nederland lijkt het concept nog erg jong, er is bijna niks verkrijgbaar wat echt low carb is en dat is wel lastig omdat ik van alles zelf moet maken en uitvogelen. Nu hoopte ik stiekem dat er wat meer mensen bekend mee zijn die ervaringen kunnen delen.
Disclaimer:
Ik wil hierbij niemand aanzetten om dingen uit te proberen zonder eerst alles goed te lezen en te weten waaraan ze beginnen. Ik raad je aan om je eerst goed in te lezen voordat je eraan begint en te overleggen met je ouders als je nog thuis woont.
[ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 21:34 ]
Your make-up is terrible