Voor jarenlang dacht ik dat er in mijn woonomgeving gewoon niks gebeurde, tot ik een nieuwsbericht op Facebook zag. Blijkbaar zijn er in de drukste winkelstraat van de stad twee winkelpanden compleet in de fik gevlogen. Nog twee andere panden hebben rook- en waterschade. Vandaag wilde mijn moeder ook nog uit eten in het centrum, maar we moesten de auto een heel eind daar vandaan parkeren en ook te voet mochten we niet al te dicht bij komen. Niet omdat de boel toen nog in de hens stond (de brand is rond drie uur 's nachts uitgebroken), maar omdat de schade aan die oude panden zo groot was dat er een groot risico is dat ze gaan instorten. Verschrikkelijk zonde, want ze hebben juist zulke leuke gevels. :c
Het lijkt alsof het allemaal steeds dramatischer wordt in mijn omgeving, want in 2012 hadden een paar scholieren al een lijk in het Noord-Hollands kanaal gevonden, een paar maanden geleden verdronk in datzelfde kanaal een reddingsduiker die een gezin uit een auto wilde halen die in het kanaal gevallen was en begin vorige maand was er een dode baby gevonden vlak naast de kinderboerderij waar ik vroeger altijd kwam. Het is niet bepaald FBI-spul, maar toch best griezelig als er steeds vaker dingen gebeuren, dus dat wilde ik eventjes van me af schrijven. Gelukkig werd de brand op tijd ontdekt en heeft er dus niemand schade aan opgelopen, behalve die arme, oude panden.
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.