• In een café in het centrum van Sydney houden een onbekende schutter een vijftiental mensen gegijzeld in het 'Lindt Chocolat Cafe' aan Martin Place. De gijzelaars moesten met hun handen in de lucht tegen het raam van het café staan. Vijf van hen zijn kunnen ontsnappen uit het café.

    Getuigen zouden geweerschoten hebben gehoord en er was een islamistische vlag te zien zijn. Het gaat om een zwarte vlag met witte letters die gelinkt wordt aan de Syrische terroristische organisate Al-Nusra Front, die banden heeft met Al Qaida en Islamitische Staat. Cameraploegen hebben de schutter kunnen filmen. Hij gebruikte een werkneemster van het café als levend schild tegen sluipschutters. De politie is massaal ter plaatse en de omgeving werd ontruimd.

    Martin Place is een van de drukste shoppingstraten van Sydney, midden in het Central Business District (CBD). Op het moment van de gijzeling waren honderden mensen er hun kerstboodschappen aan het doen. In de buurt bevinden zich heel wat officiële gebouwen, zoals het parlement van de deelstaat New South Wales. Ook de premier van New South Wales, Mike Baird, heeft zijn kantoor in de buurt. Een aantal gebouwen, waaronder dat van het Australische televisienetwerk Seven Network, zijn geëvacueerd. Wie zich toch nog in de gebouwen binnen de veiligheidszone bevindt, kreeg van de politie de raad om weg te blijven van de ramen. Volgens Sky News zou ook het Opera House zijn geëvacueerd nadat er daar een verdacht pakket werd aangetroffen.

    In september werd in Australië bij een grote antiterreuroperatie nog een terreuraanslag verijdeld. Toen was er sprake dat leden van IS hadden opgeroepen tot aanslagen tegen Australische burgers.

    Bron: VTM nieuws



    Niet alleen in Sidney is er op dit moment een gijzeling gaande. In België, in het plaatsje genaamd Gent worden (vermoedelijk) ook mensen vastgehouden.

    Vermoedelijk gijzeling in Gent.

    Vier gewapende mannen zijn een appartement in Gent binnengevallen. De politie heeft de omgeving afgezet en vraagt bewoners binnen te blijven 'voor hun eigen veiligheid'.

    Wat er precies aan de hand is, is nog onduidelijk. ,,Wij zijn ons nu aan het organiseren om zicht te krijgen op de situatie.", aldus een politiewoordvoerder in het VRT Nieuws. De politie vermoedt inmiddels dat de vier mannen iemand gijzelen.

    Er is een grote politiemacht op de been gekomen voor het incident. Zo is er dertig man lokale politie ter plaatsen, een zogenaamd interventieteam van de Belgische federale politie en een politiehelikopter geeft luchtbijstand, aldus De Standaard.

    Bron: De telegraaf

    [ bericht aangepast op 15 dec 2014 - 11:09 ]


    Ich liebe dich 27.12.23

    .... Ik weet niet echt wat ik hiervan moet vinden, nou ja, misschien toch wel. Triest, triest is het dat die criminele organisaties nog steeds bezig zijn met het terroriseren van levens van onschuldige mensen :c


    26 - 02 - '16

    Wat een narigheid allemaal.:/

    Ik hoop dat alles goed afloopt.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2014 - 11:08 ]


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Ik vind het altijd een beetje eng om zulke dingen te lezen. Ik heb echt te doen met de onschuldige mensen die hier bij betrokken raken.


    "Ignite, my love. Ignite."

    JaceLightwood schreef:
    Ik vind het altijd een beetje eng om zulke dingen te lezen. Ik heb echt te doen met de onschuldige mensen die hier bij betrokken raken.


    Ik ook, het zal je maar overkomen.. ik vraag me af wat er door die mensen hun hoofd gaat op die momenten.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2014 - 11:10 ]


    Ich liebe dich 27.12.23

    JasperJordan schreef:
    (...)

    Ik ook, het zal je maar overkomen.. ik vraag me af wat er door die mensen hun hoofd gaat op die momenten.


    Dood angst. Ik zal er niet aan moeten denken dat het bij mij gebeurd.


    "Ignite, my love. Ignite."

    JaceLightwood schreef:
    (...)

    Dood angst. Ik zal er niet aan moeten denken dat het bij mij gebeurd.


    Mijn opa is een keer gegijzeld geweest maar hij wil er niets over vertellen.


    Ich liebe dich 27.12.23

    JaceLightwood schreef:
    Ik vind het altijd een beetje eng om zulke dingen te lezen. Ik heb echt te doen met de onschuldige mensen die hier bij betrokken raken.


    wat was dit ookalweer

    Ik hoop dat die mensen snel vrijgelaten worden. Ik probeer alles up-to-date te houden.


    Ich liebe dich 27.12.23

    Wauw, wat. Geen woorden voor. Ik hoop heel erg dat iedereen het zal overleven.

    En vermoedelijke gijzeling in Gent? Wtf. Sorry, maar dat maakt me bang. Voor hetzelfde geld waren ze hier in de buurt aan het gijzelen.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    JasperJordan schreef:
    (...)

    Mijn opa is een keer gegijzeld geweest maar hij wil er niets over vertellen.


    Ah, wat verschrikkelijk. Ik snap best dat hij er niks over wilt vertellen. Arme man.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Blade schreef:
    Wauw, wat. Geen woorden voor. Ik hoop heel erg dat iedereen het zal overleven.

    En vermoedelijke gijzeling in Gent? Wtf. Sorry, maar dat maakt me bang. Voor hetzelfde geld waren ze hier in de buurt aan het gijzelen.


    Ze gaan er wel vanuit dat het een gijzeling is.


    Ich liebe dich 27.12.23

    JaceLightwood schreef:
    (...)

    Ah, wat verschrikkelijk. Ik snap best dat hij er niks over wilt vertellen. Arme man.


    Ja klopt, hij was best in shock. Het is nu zo'n 3 jaar geleden geloof ik.


    Ich liebe dich 27.12.23

    JasperJordan schreef:
    (...)

    Ja klopt, hij was best in shock. Het is nu zo'n 3 jaar geleden geloof ik.

    Jezus, dat is echt verschrikkelijk.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Zucht. Ik vind het echt jammer dat de mensheid zichzelf naar de knoppen helpt, maar aan de andere kant zijn mensen te koppig om van de geschiedenis te leren.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Gijzeling Gent: Drie mannen opgepakt, slachtoffer ongedeerd.

    Gewapende mannen zijn vanochtend aan Gent Dampoort een appartement binnengevallen. Ze hielden één persoon vermoedelijk gegijzeld. Er kwam uiteindelijk een einde aan de gijzeling toen een speciaal interventieteam met zowat twintig zwaarbewapende agenten het gebouw binnenviel en drie vermoedelijke verdachten kon arresteren. Het slachtoffer is ongedeerd. Mogelijk gaat het om een drugsgerelateerde zaak.

    Inmiddels is de gijzeling volledig voorbij, bevestigt het parket. Daarmee komt een einde aan het massale politievertoon en de bijzonder gespannen sfeer aan de Gentse Dampoort.

    Het onderzoek naar de feiten loopt nu volop. "We zitten nog in een beginfase en moeten nu nagaan of er effectief een gijzeling geweest is. De actie is gestart nadat deze morgen iemand uit de woning was naar buiten gelopen, die verklaarde dat hij een kalasjnikov op het hoofd had gekregen en dat zijn vriend nog altijd bedreigd werd. De vier gijzelnemers waarvan sprake was zouden volgens de eerste man allemaal kalasjnikov gehad hebben", zegt Serlippens.

    De gijzeling gebeurde vanmorgen in een appartement aan de Pilorijnstraat, in de buurt van de Dampoort. Onmiddellijk werd de buurt afgezet. De helikopter van de federale politie gaf luchtbijstand. Het appartement werd bij de inval door de speciale eenheden onderzocht maar er werden geen wapens gewonden. "Er is een grondige sweeping gebeurd. Drie mannen zijn door de politie mee naar buiten genomen. Die mogelijke verdachten worden nu ondervraagd. Er zijn geen aanwijzingen van terrorisme, maar de betrokkenen werden eerder genoemd in drugsdossiers", meldt de parketwoordvoerster.

    De verdachten en het slachtoffer worden verhoord. Als er effectief sprake is van een gijzeling, worden de verdachten wellicht voorgeleid bij de onderzoeksrechter. Voorlopig is er geen vierde vermoedelijke gijzelnemer bekend. Het gerechtelijk onderzoek moet de rol van de betrokkenen duidelijk maken, zegt het parket.

    De perimeter rond het appartement is ingeperkt en het verkeer verloopt opnieuw normaal. In totaal namen meer dan honderd politiemannen, parketmedewerkers en hulpverleners aan de actie deel.

    "We willen duidelijk maken dat er geen aanwijzingen dat het om terrorisme of IS zou gaan. Het gaat niet om dezelfde aard als de feiten in Sydney", verduidelijkte woordvoerster Annemie Serlippens van het Gentse parket.

    De gijzeling kreeg massaal veel internationale media-aandacht. Het parket kreeg vragen van internationale media als Wall Street Journal en AP over de gijzeling. Verschillende buitenlandse media, waaronder de Nederlandse NOS en de Engelse omroepen BBC en Sky News, waren met cameraploegen ter plaatse in Gent. Zij waren in het land om verslag uit te brengen over de nationale staking.

    Bron: hln.be

    =======================================

    Gijzeling Sydney: Politie bestormt café, twee mensen waarschijnlijk gestorven en zwaargewonden.

    "Onder luide knallen en geschreeuw" heeft de politie het Lindt-café in Sydney bestormd en een einde gemaakt aan de zestien uur durende gijzeling. Er is sprake van zeker drie zwaargewonden en misschien zelfs twee doden. Eén van hen zou de gijzelnemer zelf zijn. De gewapende man werd kort voordien geïdentificeerd als een Iraanse immigrant, die eerder genoemd werd in een moord- en zedenzaak.

    © Getty.


    © afp.

    © afp.
    Meer dan 16 uur na de gijzeling van een café in Sydney en nadat zes bijkomende gijzelaars waren vrijgekomen, bestormden zwaarbewapende politieagenten het etablissement. Televisiezenders toonden beelden van agenten in de omgeving van het café die mensen in veiligheid brachten. Kort daarop waren er luide explosies en schoten te horen.

    Een agent werd gewond toen de politie oprukte naar het café in het zakencentrum van Sydney. Het vuur werd prompt beantwoord door de andere agenten. Een agent leidde de aanval achter een schild gevolgd door vier andere zwaarbewapende ordehandhavers.

    De politie verklaarde de belegering ten einde om 16.30u Belgische tijd, 2.30u 's nachts in Sydney.
       
    Sommige Australische media spreken van twee doden en drie zwaargewonden, maar dat is nog altijd niet bevestigd. Eén van de doden zou volgens diezelfde berichten de gijzelnemer zelf zijn. Enkele mensen werden buiten het café gereanimeerd. Een vrouw werd weggedragen door twee agenten, terwijl volgens reporters ter plaatse zeven mensen op brancards werden afgevoerd.

    De gijzelnemer, die dus vermoedelijk zelf omgekomen is, zou hebben gezegd dat hij vier bommen bij zich had. Een agent in anti-explosievenpak en een explosievenrobot gingen het café binnen, kort nadat de politie enkele gewonden hadden weggedragen.

    Bron: hln.be

    =========
    Echt erg wat er in Sydney is gebeurd. Echt vreselijk.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!