Ja, ja... Het is vakantie, maar volgende week heb ik alweer toetsweek. Dus, druk leren geblazen in de vakantie! Pff...
Nou heeft mijn moeder me meegesleurd naar een remedial teacher omdat ik zo'n ramp ben met inplannen en leren van de lesstof. Die kwam vervolgens met het volgende: mindmappen maken. Ik had er wel eens van gehoord, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Zij heeft me een beetje uitgelegd hoe het werk en hoe je ze maakt. Dus... ik ben begonnen.
Het blijkt dus dat je hersenen dingen beter onthouden door alles in kleur te maken maar ook door de bepaalde vormen en verbindingen die je maakt. Verder maakt een mindmap de lesstof op één blad helemaal overzichtelijk. En ook door er eentje te maken oefen je als het ware de lesstof meteen een keer. Een drie dubbele win-win situatie eigenlijk. Whao....
Het is nog even afwachten of het maken van mindmappen mij daadwerkelijk gaat helpen om beter te kunnen leren, het kost ook erg veel tijd. Maar stiekem is het best wel leuk om te doen!
Omdat ik zo gewend ben om alleen maar samenvattingen te maken met leren schrijf ik nog steeds wel erg veel op zo'n mindmap, maar ik probeer dat er wel een beetje uit te gaan bannen omdat het niet heel overzichtelijk er van wordt. Deze heb ik in ieder geval gemaakt:
Maken jullie wel eens mindmappen? Helpt het jou met het beter leren en onthouden van de lesstof? Laat ze eens zien! ^^
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso