Assassin schreef:
(...)
Niet in inentingen geloven vind ik ook raar klinken. :'D Er zijn sowieso altijd inentingen die je beter wel kan nemen, zeker voor kinderen.
Maar van baarmoederhalskanker vind ik nog altijd te weinig getest. Ze weten niet wat het na een bepaalde tijd gaat doen, omdat het daar niet lang genoeg getest voor is. Ze weten ook niet wat er gebeurd als je je jaren achter elkaar laat inenten. Daarbij zullen ze er wel erg flink aan verdienen. :'D Als je daarbij kijkt naar de kansen hoe dat virus in kanker zal veranderen, is het zo klein.
Dat geld dan weer niet voor de meeste inentingen in het programma van de Rijksoverheid, omdat die al gewoon zoveel jaren meegaan en alles daarvan heel duidelijk bekend is. In Nederland en België zijn de meeste ook gewoon te vertrouwen, maar wat je soms in Amerika ziet. Daar zou ik niet aan willen beginnen haha. Daarbij ben ik er ook niet voor om alles gewoon klakkeloos aan te nemen en te doen.
Yeh, op een na meest voorkomende soort kanker bij vrouwen (en een vorm van kanker die vooral jonge vrouwen raakt) Overigens is de kans op het ontwikkelen van polio of mazelen ook erg klein in Nederland. De kans op het ontwikkelen van borstkanker is niet veel groter dan de kans op baarmoederhalskanker. Zou de screening daarvoor moeten stoppen?
Verder is een vaccin voor het op de markt komt al lang en breed getest. Het moet veilig zijn voor mensen, geen al te nare bijwerkingen hebben etcetera. Tenzij je echter +/- 80 jaar wacht met het op de markt brengen van een medicijn weet je inderdaad niet wat de bijwerkingen zijn op lange termijn. Daarom gaat onderzoek altijd door. Er zijn nu nog steeds mensen die onderzoek doen naar statines, vaccins en zo'n beetje ieder ander medicijn wat er is om te controleren of het echt goed werkt en veilig is. En soms blijkt jaren later dat iets toch niet veilig is, dat kan gebeuren. Het lijkt mij echter geen goed idee om van de biologicals en andere nieuwe maar heel erg effectieve medicatie af te blijven de komende 40 jaar tot we 100% zeker weten dat iets ook op de zeer lange termijn geen gevolgen heeft.
Uiteindelijk is het een kwestie van kans: Is de kans dat dit middel over tig jaar negatieve effecten heeft groter dan de kans op ernstig lijden/overlijden als dit middel niet gebruikt wordt? Ieder is voor zichzelf vrij om dat af te wegen aangezien vaccinatie of welke andere behandeling dan ook niet verplicht is
Overigens is vermoedelijk het grootste nadeel van het vaccin dat over twintig+ jaar blijkt dat na verloop van tijd het vaccin uitwerkt (Zoals bij bijvoorbeeld het bof vaccin of tetanus het geval is) en dat vrouwen dan baarmoederhalskanker krijgen. Of dat de
32 HPV soorten waartegen gevaccineerd worden (uit mijn hoofd wordt Cevarix gebruikt maar ik zoek nog een bron) zodanig uitgeroeid zijn dat andere HPV soorten de kop opsteken en daardoor baarmoederhalskanker maar niet verdwijnt. Of dat de dekkingsgraad veeeels te laag is doordat nog niet eens 50% van de bevolking gevaccineerd is
[ bericht aangepast op 29 mei 2014 - 20:18 ]
quidquid excusatio prandium pro