• De omstreden bisschop van het Duitse Limburg, Franz-Peter Tebartz-van Elst, heeft voor de bouw van zijn luxe residentie miljoenen euro's gebruikt die bedoeld waren voor de armenzorg.


    Foto: AFP

    Dit schrijft de krant Süddeutsche Zeitung maandag op gezag van het lopende, nog vertrouwelijke onderzoek.
    Tebartz-van Elst werd in oktober op non-actief gesteld door paus Franciscus. Zijn vernieuwde residentie waarvoor 5,5 miljoen euro was begroot, gaat zeker 31 miljoen kosten. Volgens berichten in Duitse media kan dat bedrag oplopen tot 40 miljoen.
    Volgens de Süddeutsche heeft de bisschop voor de bouw geld gebruikt dat bedoeld was voor arme gezinnen met veel kinderen. Als dit klopt, worden de kansen dat Tebartz-van Elst zijn werk mag hervatten, er niet groter op.
    Paus Franciscus staat juist bekend om het belang dat hij hecht aan inzet voor de armen, al in zijn tijd als aartsbisschop van Buenos Aires.
    Ook is de paus volgens een naaste medewerker priesters zat die in luxe leven, in dure restaurants eten, gouden sieraden dragen en tijdens reizen te veel uitgeven. De Argentijnse aartsbisschop Victor Fernández zei dit vorig jaar in een interview met de Italiaanse krant la Repubblica.

    Bron: NU.nl

    Ik vind het echt belachelijk.


    26 - 02 - '16

    Is dit niet oud nieuws? :x Of was het alleen op de Duitse tv en heb ik er daarom al van gehoord?

    Anyway, het is inderdaad belachelijk. Mensen geven geen geld aan de kerk om het luizenleventje van zo'n man te financieren, en ik snap echt niet hoe hij (en sommige andere geestelijken, want hij is zeker niet de enige) dit soort geldbedragen aan zichzelf kan uitgeven en zich toch nog voor durft te doen als een brave Christen die aan gewone mensen vertelt dat ze gul moeten zijn omdat Jezus dat ook was. Het is allemaal zo achterstevoren. (no_chears)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Is dit niet oud nieuws? :x Of was het alleen op de Duitse tv en heb ik er daarom al van gehoord?

    Anyway, het is inderdaad belachelijk. Mensen geven geen geld aan de kerk om het luizenleventje van zo'n man te financieren, en ik snap echt niet hoe hij (en sommige andere geestelijken, want hij is zeker niet de enige) dit soort geldbedragen aan zichzelf kan uitgeven en zich toch nog voor durft te doen als een brave Christen die aan gewone mensen vertelt dat ze gul moeten zijn omdat Jezus dat ook was. Het is allemaal zo achterstevoren. (no_chears)


    Ik zag 't vandaag pas op de facebook van nu.nl staan, dus, ik weet 't niet..


    26 - 02 - '16

    Zulke mensen geven een verkeerde indruk aan over stichtingen die de opbrengst wel naar de armen brengt. Door zulke mensen geven mensen niet snel meer geld aan hulpprogramma's en bij de einde van de dag zijn de armen de dupe van de egoisme van zulke mensen. Zoals het eeuwig al zo is geweest.


    -