1. Ik ging C&M kiezen en ik moest kiezen tussen Duist en Frans. Ik wou ik Frans, omdat ik daar voldoende stond en voor Duits niet. De laatste anderhalve periode ging ik van een 4,3 naar een 6,2 voor Duits door extra bijlessen. Ik begreep de taal veel beter. Ik vond Duits over het algemeen altijd makkelijker dan Frans, dus ik koos uiteindelijk voor Duits.
2. Ik ga elke zomer naar Zwitserland op vakantie. Natuurlijk spreken ze het daar anders (uit) en verschillen er dingen, maar ik had er veel meer aan om het verder te leren. Ik ga nooit naar Frankrijk op de vakantie en ik heb er ook niet heel veel behoefte aan, veel meer aan Zwitserland. Daarom was Duits veel haniger.
3. Ik vind talen heel erg leuk en ik wil er graag veel leren. Ik ging ook Spaans kiezen, dus mijn kennis van Frans kon (en nu kan) ik daarbij gebruiken, dus ik ben nog minimaal bezig met Frans. Frans vind ik mooier klinker dan Duits, maar Duits vind ik makkelijker en daarbij ook leuker om te leren. Frans is niet een taal die ik nog verder had willen leren, Duits wel en daarvoor had ik nu de kans.
Ik heb geen spijt van mijn keuze.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife