Eris Celeste Arellano
Met een harde klap kom ik op het ijs terecht en omdat ik met één van mijn handen in mijn jaszak zat te frutselen, kon ik me maar met één hand opvangen waardoor ik niet zo prettig terecht kom en een gepijnigd gezicht trek. Ik blijf gewoon liggen en ik heb de hoop dat niemand het gezien heeft, tot dat ik ineens zwarte lakschoenen voor mij zie, duidelijk toebehorend aan een man. Ik vloek mezelf binnensmonds. Een vrouw was al erg genoeg geweest, maar natuurlijk moet een man het net zien. Het scheelt dat mijn wangen al rood worden van de koud, dus veel roden kunnen ze door het blozen waarschijnlijk niet worden, al zijn ze nu wel warmer.
'Gaat het? Je maakte een flinke klapper,' klinkt de mannenstem bezorgd. Na een korte inwendige discussie met mezelf durf ik het aan om op te kijken en zie ik dat de man behoorlijk knap is - en dat is nog een understatement -, want mijn val enkel beschamender maakt. Als "jezelf voor schut zetten" nou een vak op school was, dan was ik daar zeker met een 10 voor geslaagd. Langzaam knik ik. J-ja het gaat wel hoor. Niks aan de hand!' Ik wil overeind krabbelen, maar de man bukt al, pakt mijn bovenarmen vast en zet mij met gemak weer overeind. Misschien is dat maar goed ook, met mijn onhandige kunsten was ik waarschijnlijk gelijk weer onderuit gegaan. De man ziet er erg netjes uit. Niet echt het type dat onhandige meisjes opraapt van de ijsbaan, maar daaruit blijkt weer dat je niet altijd op iemands uiterlijk af moet gaan. 'Dankjewel,' zeg ik, doelend dat hij mij overeind getrokken heeft. Ik voel me behoorlijk ongemakkelijk en wil weg schaatsen als de man nog wat zegt, hierdoor maak ik een beetje een rare beweging en moet ik me aan zijn nog uitgestoken arm vast houden om niet weer onderuit te gaan. Alweer godzijdank voor de koud, anders was mijn blos weer te zien. 'Kan ik je misschien op een warme chocolademelk trakteren om de kou een beetje te verdrijven samen met de schrik van de val?' vraagt hij beleefd. Ik kijk hem verbijsterd aan. Dát had ik absoluut niet verwacht. Het duurt dan ook even voordat ik iets zeg, waardoor hij waarschijnlijk denkt dat ik mentaal niet helemaal in orde ben. Misschien zou hij daar ook nog wel gelijk in hebben. 'Ik, eh, wacht even,' mompel ik. Voorzichtig, zodat ik niet val, draai ik me om, doe ik mijn handschoenen uit - mijn handen zijn gelukkig nog heel, geen schaafwonden - zodat ik mijn muntje kan pakken en op gooien. Kop, meegaan; munt, niet meegaan. Het wordt kop en nadat ik het muntje in mijn jaszak heb gedaan draai ik me om. Straks vindt hij me nu zo raar dat hij zijn aanbod in trekt, maar het muntje zei meegaan dus ik moet wel meegaan. 'Dat zou lekker zijn,' glimlach ik, waarna we richting de kant beginnen te schaatsen, hij lopen. Hij moet wel een ontzettend goed evenwicht hebben, aangezien hij niet uitglijd op zijn schoenen, niet eens een beetje. Misschien is hij vroeger ballerina of turner geweest en heeft hij daardoor een goed evenwicht. 'Het is erg aardig van je om mij van het ijs te rapen en mij chocolademelk aan te bieden. De meeste mensen waren waarschijnlijk gewoon verder gelopen of hadden me uitgelachen, maar jij niet, dat is aardig,' ratel ik. 'Vooral omdat chocolademelk erg lekker is, wel erg calorievol maar dat maakt voor mij niet uit want ik heb net een tijdje geschaatst en jij bent een man en die geven daar meestal niet om. Niet dat ik zeg dat jij zoals de meeste mannen bent, want dan had je me waarschijnlijk niet geholpen...' We zijn inmiddels al bij de kant aangekomen, waar ik onhandig op de kant stap, mijn tas van de stapel haal en mijn schoenen eruit haal, om vervolgens op het bankje te gaan zitten om mijn schaatsen weer te verwisselen voor schoenen. 'Wist je trouwens dat je ook chocolademelk hebt met rum?' vraag ik dan uit het niets. 'Het heet Tote Tante, maar ik heb het nog nooit gehad. Misschien is het wel lekker, maar dat weet ik dus niet. Ik heb ook nog nooit rum gehad, maar dat lijkt me eigenlijk niet zo lekker.' Ik frons iets. 'Bij nader inzien is die chocolademelk met rum dan misschien ook wel niet zo lekker. Maar goed dat maakt ook niet uit, lust jij rum?'
[ bericht aangepast op 28 nov 2013 - 23:13 ]
To the stars who listen — and the dreams that are answered