Scheppingsverhaal, vóór:
- God is iets wat niet te bewijzen is, je moet erin geloven, geloven dat ook zonder het tastbare of controleerbare bewijs er meer is, iets bovennatuurlijks. ,,Ik" geloof in het Scheppingsverhaal, omdat ,,ik" geloof in dat er iets is wat niet te bewijzen valt, maar waar ,,ik" in geloof en wat ,,ik" voel.
(,,ik" staat voor dat ik níet mezelf bedoel)
Scheppingsverhaal, tégén:
- Bijna alles wat controleerbaar en wat niet controleer baar is in de Bijbel, is te weerleggen. Magie of krachten van God die mensen geneest bestaat niet, je kan niet als maagd kinderen krijgen, je moet simpelweg geslachtsgemeenschap hebben gehad destijds, de zee kan niet in tweëen splitsen, wat voorbeelden. Daarbij is bewijs dat de wereld miljoenen jaren eerder is ontstaan dan de Bijbel zegt en dit is wél controleerbaar en níet weerlegbaar ómdat er geen tegenbewijs is in de Bijbel, aangezien dat allemaal weerlegt is tot onwaar.
Evolutietheorie, vóór:
- Er is wetenschappelijk onweerlegbaar bewijs van evolutie van mens en dier door de miljoenen jaren heen. Het zijn onomstotelijke feiten en tot ze niet weerlegd zijn, zijn ze waar. Zolang wat er in de Bijbel staat niet de evolutietheorie kan weerleggen, is de evolutietheorie de enige waarheid van het ontstaan van de wereld.
Evolutietheorie, tégén:
- Er zijn miljoenen mensen op de wereld en miljoenen mensen die op de wereld hebben geleefd die geloofden in het scheppingsverhaal of een ander ontstaan wat bij hun religie past. Aldie miljoenen mensen kunnen niet al die jaren voor de ,,gek" zijn gehouden. Of het nu een germaanse godsdienst, islam of wicca is, zolang er aanhang is in datgene wat men gelooft, is er voor genoeg mensen onomstotelijk het geloofsgevoel waarin de waarheid in hun geloof zit en niet in de evolutietheorie.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife