• Israëlische soldaten feesten met Palestijnen

    Legerleiding kan het voorval niet waarderen


    Israëlische soldaten zijn door hun legerleiding gestraft nadat ze maandag tijdens patrouille in Hebron met Palestijnen dansten. De Israëlische voorbijgangers hoorden de Zuid-Koreaanse wereldhit 'Gangnam style' door de boxen klinken, waarop ze vervolgens de club binnen gingen om samen met de feestvierende Palestijnen te dansen.

    Op de videobeelden is te zien hoe een volledig bewapende Israëlische soldaat in uniform op de schouders van een Palestijnse feestganger zit. Een andere soldaat viert feest op het podium.

    Ondanks de feestlijke beelden, te midden van een plaats waar joden en palestijnen elkaar vaak in de haren vliegen, tilt de Israëlische legerleiding zwaar aan het voorval. De dansende soldaten worden disciplinair gestraft omdat ze zich aan 'onnodig gevaar' hebben blootgesteld.

    Bron: EO


    Op de site van de EO staat een filmpje van het feestje.


    Het eerste wat ik dacht was: ,,The fuck doet die legerleiding; ik snap dat jullie in een oorlog zitten en ik snap waarom, ik snap dat er regels zijn e.d., maar juist deze kleine dingen symboliseren in mijn ogen júíst dat er verbondenheid kan zijn tussen Israëliërs en Palestijnen; natuurlijk is er kwaad bloed en ja, het is op kleine schaal wat er gebeurde, maar juist deze kleine dingen getuigen dat het anders kan. Het is niet opgelost daarmee, maar door één deur kunnen, is het begin van in ieder geval íéts tussen in ieder geval deze mensen. Volgens mij zet deze maatregel júíst meer kwaad bloed, lijkt me.
    Wat vinden jullie?

    BTW: Voor maatschappijleer hadden we een stencil gekregen met krantenkoppen en wat opdrachten erbij. Toen ik googelde op deze kop, kwam ik op de site van de EO terecht en ik vond dit wel waardig om te delen op Quizlet. Andere krantensites e.d. hebben dit ook al gepost, maar ik heb de link en het verhaal van de EO gebruikt.

    [ bericht aangepast op 4 sep 2013 - 18:30 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Haha, wat leuk om te zien! Jammer dat de grote bazen zo onwetend en hardnekkig zijn om hun potentiële vriendschap niet te erkennen. *sigh*


    The odds are néver in our favor.

    Haha xd volgens mij gaven die 'gestrafte' soldaten juist het goede voorbeeld. xd


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Met dat geweer nog in z'n hand :')

    Het is inderdaad wel een gebaar en ik vind dat dit gewoon moet kunnen, jammer dat de wereld zo butthurt is en het leven alleen maar draait om gelijk hebben en een of andere overwinning?


    Everything is illuminated by the light of our past.