Omdat ik er stilaan gek van word, maar toch heel binnenkort zal moeten kiezen, hoop ik dat eens wat nieuwe meningen en/of ideeën wat schot in de zaak kunnen brengen.
Sinds juni is mijn leven als middelbare scholier ten einde en vanaf september ben ik dus student. Alleen weet ik nog steeds niet wat ik moet gaan studeren. Het hele schooljaar lang kregen we oriënteringsopdrachten, bezochten we met de hele klas beurzen en verzamelde ik talloze brochures over alle mogelijke studierichtingen. Maar nog steeds heb ik geen definitieve keuze gemaakt. Er zijn wel enkele opties, maar bij allemaal kan ik wel wat negatieve punten opsommen.
x rechten, optie criminologie
Er zijn al veel mensen geweest die me gezegd hebben dat ik een geschikt persoon zou zijn om rechten te studeren en wanneer ik de profielomschrijving van de opleiding lees, kan ik me daar grotendeels in herkennen. De opleiding zelf lijkt me zwaar, maar erg interessant. Het grootste probleem zijn de beroepsuitwegen. Een carrière als advocaat of rechter lijkt me wel wat, maar slechts een klein deel van de jaarlijks duizend rechtenstudenten bereikt zo'n carrière. En ik wil niet mijn hele leven uitrekenen op hoeveel vakantiedagen iemand recht heeft o.i.d.
x arabistiek en islamkunde
Dit is eigenlijk begonnen als een grapje, maar na veel lezen over de inhoud van de opleiding werd mijn interesse toch echt gewekt. Arabisch leren lijkt me oprecht leuk, maar ik krijg er niets anders dan negatieve reacties op. De meeste mensen vinden het gewoon vreemd dat zoiets me interesseert en de mensen die er dan over nadenken, zeggen allemaal dat het een redelijk waardeloos diploma is. Er zou geen of amper werkgelegenheid mee zijn.
x slavistiek en oost-europakunde
Idem als arabistiek eigenlijk, hoewel er meer werk in deze richting zou zijn. Blijkbaar is deze richting ook erg zwaar en moeilijk, maar het lijkt me ontzettend interessant.
x pedagogische wetenschappen
Deze richting lijkt me erg interessant, maar ik weet niet of ik er een geschikt persoon voor ben. Een vriend van me gaf het als optie, maar ik ben er niet helemaal zeker over. Wat me wel aanspreekt, is de brede waaier aan beroepen die je kan uitoefenen met dit diploma.
Voor het geval iemand dit helemaal tot het einde gelezen heeft: wat zijn jouw gedachten, ervaringen of ideeën? Ik hoor het heel graag, want erg veel tijd heb ik niet meer!
Bedankt! :]
The truth may be orange!