Ik start dit topic, omdat ik mijn gedachtegang graag even wil delen met jullie. Het kan zijn dat je het verkeerd interpreteert, maar wees maar kritisch en deel je (filosofische) gedachten omtrent dit onderwerp.
Hoe vertrouw je de ander? Ik heb geregeld nachtmerries over andere meiden met m'n vriend (soms praten ze alleen maar).
Ik weet dat hij nooit vreemd zou gaan, en toch ben ik bang dat er slimmere, betere en mooiere meiden voor hem zijn. Maar voor hem spreekt het voor zich dat we bij elkaar blijven. Ik wou dat ik zo zorgeloos was. Ik heb er met hem over gepraat en we denken dat ik mezelf nog niet vertrouw met de relatie en daardoor hem ook niet... Zou dat waar kunnen zijn?
Ik vertrouw mezelf echter wel in de zin dat ik mijn vriend nooit kwijt wil en nooit zal laten stikken voor een ander. Onze relatie is speciaal én daarom ben ik bang het te verliezen. Maar zolang ik bang ben, kan ik hem niet vertrouwen. Hij heeft die angst niet meer óf hij weet het op te sluiten in zijn brein.
Maar misschien ben ik bang dat wanneer er geen angst meer is, we de relatie anders gaan behandelen: Minder speciaal. Dan ga je er immers beide vanuit dat je bij elkaar blijft. Het is zo klaar als een klontje, je hoeft elkaar niet te overhoren wanneer de één ergens is geweest. Geen deel in je lichaam gedraagt zich jaloers. Maar door het 'ondervragen' merk je wel dat de ander je niet kwijt wil. Als dat wantrouwen weg is, hoe weet je dan dat de ander je niet kwijt wil?
Door onzeker te zijn en steeds te moeten vragen om bevestiging, ziet hij mijn angst. Maar ook dat ik hem koester.
Ik snap waarom ik het doe: jaloers zijn. Maar ik wil het niet meer. Ik wil mijn positieve zelf weer zijn en blindelings kunnen vertrouwen in ons. Hoe? Door te kijken naar wat goed gaat en daar vertrouwen uit te halen. Ergens vrees ik dat het moeilijk wordt, omdat ik vaak naar bevestiging zoek. Maar ik weet ook dat het onnodig is en dat ik het los moet laten.
Ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken. En als je ook in een serieuze relatie zit, hoe kreeg je vertrouwen? (Als je antwoord: Met tijd. Oké, maar ik ben al twee jaar met m'n vriend en het jaloerse gedoe is nog steeds niet geheel verdwenen).
You are beautiful, you are love.