ColouredWind schreef:
(...)
Ik begrijp haar ook echt wel, maar ze voelt zich nog zwaar klote wat voor mij al teken genoeg is om te zeggen dat het alles behalve goed is, maar ze kan wel gaan sporten. Verder moet ze bij het sturen ook gigantisch veel nadenken en heeft ze al aangegeven dat ze het huiswerk minder belangrijk vindt dan leren voor haar inhaaltoetsen, dat ze chronisch achterloopt en het lijkt er ook steeds meer op dat ze gewoon smoesjes verzint. Ze zegt tegen ons dat ze zich zwaar kut voelt en dat ze zich al zo op school voelde, maar ondertussen zijn wij haar vriendelijk rondhuppelen en lijkt het alsof er niets aan de hand is. Als de rest van het vriendinnengroepje zich zwaar kut voelt, is dat wel duidelijk aan ons te merken. Verder hebben we al meerdere keren geprobeerd aan haar duidelijk te maken dat het misschien slim is om te beginnen met anders te eten aangezien ze vrijwel niets eet en wat ze eet, is meestal ongezond. Ik begin haar niet meer te geloven met alles wat ze me vertelt want het lijkt gewoon niet waar te zijn. Wat wij zien, lijkt helemaal niet op wat zij zegt. Als iemand rondhuppelt dan denk ik niet aan ziek zijn. En ik zou het ook echt wel begrijpen als ik niet wist dat ze gedurende een toetsweek ook zei dat ze ziek was en ondertussen met mij op msn zat, rustig tot midden in de nacht op haar mobiel zat en op facebook bezig was, en enkel spelletjes zat te spelen. Net als dat ze op een gegeven moment een schoolweek ziek was, de vakantie begon en ze was weer beter en de dag voor school weer begon was ze ineens weer ziek. Het klinkt gewoon echt niet geloofwaardig meer.
En ze zegt wel dat ze beter wil worden, maar ondertussen doet ze er geen zak aan. De meeste mensen waren allang een keer naar de dokter geweest en als dat niet hielp naar het ziekenhuis. Zij is één keer naar de dokter geweest, daar schoot ze niets meer op, maar ondertussen gaat ze rustig zo door.
En vandaag is de eerste keer dat ze iets aan haar huiswerk doet dat niet voor een groepswerk is. De rest van de tijd doet ze geen zak. En ja, dat weten we zeker want ze spamt ons vol in het groepsgesprek op What's App. we zien het op facebook en ze speelt ineens allemaal nieuwe spelletjes die ze voorheen niet speelde. Het is gewoon niet geloofwaardig meer en ze helpt zichzelf er ook niet mee.
Ze gaat toch juist niet sporten, maar zit alleen stil? Natuurlijk moet ze daar wel bij nadenken, maar het is toch iets heel anders dan school; ik merk ook vaak genoeg als ik heel moe ben dat ik er echt niet aan moet denken om met wiskunde bezig te moeten, maar schrijven kan ik nog steeds, puur omdat ik dat ook graag wíl en er plezier aan beleef. Wat betreft dat ze niet laat zien dat ze zich zo slecht voelt, denk ik eigenlijk niet dat je iedereen zo gemakkelijk met elkaar kunt vergelijken. Als ze op school is, heeft ze waarschijnlijk eens een goede dag - ik kan me ook wel voorstellen dat ze zich groot houdt of gewoon blij is om weer eens het huis uit te komen. Je kunt niet weten hoe ze zich voelt, dus misschien is wat ze zegt wel waar. Dat ze anders moet gaan eten kan, daar weet ik natuurlijk niets van. Als ik ziek ben, ben ik meestal ook de hele dag op Q en hang achter mijn laptop, dus dat vind ik dan weer echt niet raar. Het is natuurlijk wel zo dat als ze zich daar goed genoeg voor voelde ze misschien ook op haar tanden had kunnen bijten en zich toch naar school had kunnen slepen, want toetsen zijn uiteraard wel weer iets anders dan gewone schooldagen. Maar aan de andere kant, als ze toch al heel veel lessen had gemist, kun je je ook weer afvragen of het wel nut zou hebben er dan zo veel moeite voor te doen. Ik neem aan dat ze op zitten blijven staat als ze er de hele tijd niet is en nauwelijks cijfers krijgt, dus misschien heeft ze de hoop voor dit schooljaar al opgegeven.
Ik snap verder echt wel dat je dit allemaal erg dubieus vindt en dat je je zorgen om haar maakt, maar dit is niet iets waar jij iets aan kunt doen. Je hebt maar twee opties, hoe je het ook bekijkt; je kunt haar op haar woord geloven, aangezien zij de enige is die echt weet hoe ze zich voelt en waar ze wel of niet tot in staat is, of je kunt haar niet geloven, maar als je echt denkt dat ze liegt moet je je misschien afvragen of je nog wel bevriend wilt zijn met haar. Ik snap dat je haar keuzes vreemd vindt en misschien gaat ze af en toe ook wel voor de gemakkelijke weg, maar het blijft haar leven. Op een gegeven moment kun jij er niets meer aan doen en moet je haar maar gewoon laten doen wat zij als goed ziet. Als ze echt niets doet en alleen maar lui rondhangt omdat het gemakkelijker is dan naar school te gaan, is dat haar eigen verantwoordelijkheid en zal ze daar later nog wel spijt van krijgen.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan