• Hoi iedereen!
    Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met een praatgroep, en of diegene het als fijner of minder fijn zou bestempelen. Ook zou ik graag willen weten hoe het voor iemand met een praatgroep is, en wat je precies doet. Ik kan dit natuurli wel googelen, maar ik zou het liever van iemand willen horen met ervaringen. Ik doe namelijk onderzoek hiernaar voor een schoolproject.
    Alvast bedankt!

[ bericht aangepast op 17 okt 2015 - 15:49 ]

Tijd voor koffie.

Ik heb een tijdje in een praatgroep gezeten en het verschilt echt per persoon hoe je het vind. Ik vond het zelf wat minder, het is niet voor mij weggelegd. Ik hou niet zo van andere mensen en normaal vind ik het niet zo erg om problemen aan te horen, maar om week na week na week dezelfde onzinnige dingen aan te horen en knutselwerkjes te doen, begon het toch echt op mijn zenuwen te werken. Ik ben ook niet goed in praten met anderen dus het werkte ook niet. Ik werd enkel depressiever van die mensen met hun problemen aangezien ik nog redelijk positief ingesteld ben.Daarbij leren ze je ook hoe je sociaal moet zijn en dat kan ik wel, ik wil het enkel niet en dan ga je er tegen op zien.
    Het kan wel helpen als er mensen met soortgelijke problemen zitten die al verder zijn en je kunnen helpen met oplossingen verzinnen aangezien zij meer weten dan één en je hebt al die ervaringen om je heen. Ze willen je altijd goed helpen en soms helpt het om zo'n bezigheid te hebben. Ook als je het moeilijk vind om sociale contacten te leggen kan het je echt heel erg helpen. Je kan je problemen altijd in de groep gooien en hun meningen over dingen vragen, terwijl je dat niet zo goed bij gewone mensen kunt doen, want zij kennen je en je verhaal.

Your make-up is terrible

Ik heb ongeveer tien maanden lang elke week een groepstraining gehad, niet echt een praatgroep maar meer met huiswerkopdrachten etc. We gingen niet echt in op onze problemen en zo, want daar was het niet echt voor. Maar ik kan je in ieder geval uit mijn eigen ervaring vertellen dat ik het 10 keer niks vond. Ik werk gewoon liever één op één met iemand zodat je de volle aandacht hebt. In een groep gaat dat gewoon niet zo en daarbij voelde ik me ook zwaar ongemakkelijk in een groep met anderen.

"Libraries were full of ideas – perhaps the most dangerous and powerful of all weapons."

Oké, bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik denk dat mijn problemen simpelweg te klein zijn voor een praatgroep, en binnenkort zal ik dan ook naar een huisarts gaan voor een psycholoog. Ik vind het enorm fijn dat jullie je ervaringen willen delen om me hiermee te helpen!

Tijd voor koffie.