• Hi. Ik heb een vraagje.

    Ik lees nu een boek en soms switcht het van tegenwoordige tijd naar verleden tijd, en andersom.
    En nah, dat laat me even twijfelen. Want ik dacht eerst dat je, als je een verhaal begint in een tijd dat je dat ook zo moet afschrijven.

    Nu vraag ik specifieke regels in verband met tegenwoordige tijd of verleden tijd.
    Mag je die twee tijden in een verhaal gebruiken? Of maar één tijd?

    Tell me everything!

    [ bericht aangepast op 2 dec 2012 - 16:19 ]


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Bij flashbacks en terugwijzingen kan je die gebruiken.
    Maar ik schrijf zelf liever alles in de verleden tijd. Dat is makkelijker.

    [ bericht aangepast op 2 dec 2012 - 16:22 ]


    "Do not be angry with the rain; it simply does not know how to fall upwards.” - Vladimir Nabokov

    Het is makkelijker als alles gewoon in één tijd staat, dat leest ook gewoon prettiger, maar soms moeten dingen wel in verschillende tijden, zoals al gezegd is.


    Your make-up is terrible

    Oké, daar ben ik mee akkoord. Maar is het dan niet onoverzichtelijk? Zeker als er twee tijden in één zinnetje gebruikt wordt (bv. ik had haar gezien en ze heeft een lelijk jasje aan).


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Geldof schreef:
    Oké, daar ben ik mee akkoord. Maar is het dan niet onoverzichtelijk? Zeker als er twee tijden in één zinnetje gebruikt wordt (bv. ik had haar gezien en ze heeft een lelijk jasje aan).


    Dat kan gewoon niet.
    Oftewel is het: 'Ik had haar gezien en ze had een lelijk jasje aan.'
    of
    'Ik heb haar gezien en ze heeft een lelijk jasje aan.'
    Wat voor een vaag boek is dat? O.o


    "Do not be angry with the rain; it simply does not know how to fall upwards.” - Vladimir Nabokov

    Eigenlijk schrijf je altijd in de verleden of tegenwoordige tijd en switch je daar niet tussen, alleen als je flashbacks of flash forwards gebruikt.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Morrowind schreef:
    (...)

    Dat kan gewoon niet.
    Oftewel is het: 'Ik had haar gezien en ze had een lelijk jasje aan.'
    of
    'Ik heb haar gezien en ze heeft een lelijk jasje aan.'
    Wat voor een vaag boek is dat? O.o

    Zoiets staat niet in het boek - denk ik, ik heb het al twee weken niet meer gelezen - het is een random voorbeeldje van mij, lol >.<
    Maar ja, ik vind het in ieder geval raar, zo twee tijden gebruiken in een verhaal, omdat ik gewend ben met één tijd.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Ik heb mijn eerste hoofdstuk van mijn inactieve story in TT en de rest in VT maar dat is omdat de rest zich ook in het verleden afspeelt.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Morrowind schreef:
    Bij flashbacks en terugwijzingen kan je die gebruiken.
    Maar ik schrijf zelf liever alles in de verleden tijd. Dat is makkelijker.

    Hier hetzelfde. Verleden tijd schrijft EN leest makkelijker, vind ik.


    Chaos is a ladder.

    Als er in verleden tijd wordt geschreven als het gaat om een flashback vind ik het niet erg, maar over het algemeen is het fijner als een verhaal in één tijd wordt geschreven.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.